Menstruation 15 dage
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg er rigtig bekymret, så jeg håber virkelig I kan hjælpe mig! Min menstruation er udeblevet i 15 dage! Jeg er jomfru, og har aldrig haft en kæreste. Men jeg er bange for der er noget i vejen med mig. Er der det eller er det normalt? KH Mackenzie

Svar:
Kære Mackenzie
Nu skal jeg se om jeg ikke kan hjælpe dig med dine bekymringer.
Der er rigtig mange ting, som spiller ind på pigers menstruation. Specielt yndre kvinder. Hvis du ikke har haft en kæreste og dermed ikke har haft samleje, så kan du jo ikke være gravid. Men når du skriver at den er udeblevet i 15 dage, så er jeg i tvivl om, det er 15 dage siden du sidst havde menstruation eller om din menstruation skulle være startet for 15 dage siden.
Normalt kan menstruationen vare omkring 2-6 dage. Imellem hver menstruation kan det være alt mellem 25 og 40 dage. Nogen gange længere. Det vil sige at nogen piger har længere blødningstid og samtidig længere imellem hver menstruation. Specielt i starten, det vil sige de første år efter man har fået menstruation for første gang, kan det svinge meget. Senere bliver menstruationen mere regelmæssig. Så derfor kan det, du beskriver, være helt normalt for dig i din alder.
Hvis du tidligere har haft almindelig regelmæssig menstruation og den plejer at komme præcis når du venter det, så kan du gå til lægen og blive tjekket.
Men jeg vil sige igen, det er meget ofte at menstruationen er meget uregelmæssig når man er 15 år. Derfor vil jeg ikke umiddelbart være bekymret. Hvis du fortsat ikke har fået menstruation når du får mit svar, så synes jeg du skal ringe til din læge. Han/hun kan kigge på dig og snakke med dig, sådan at du ikke skal bekymre dig.
Held og lykke.
Venlige hilsner fra Line