menses?? udflåd?

brevkassespørgsmål

menses?? udflåd?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej, Mirt problem er: Jeg har haft udflåd i lidt over 2 år, og så idag bemærkede jeg at mit udflåd var blevet en mere fersken farvet farve og der var lidt klumper i. Jeg blev ret overrasket men tænkte straks at det måtte være fordi jeg snarrt for menses? eller hvad?? Og hvis det er, hvornår vil jeg så få det, i løbet af dagen eller om nogle dage eller måneder??? Knus hende den forvirrede! :)

Svar:

Kære Forvirrede.

Godt du skriver herind, når du er i tvivl.

Jeg tror du har helt ret, du er ved at nærme dig din første menstruation. Når udflåddet bliver lidt ferskenfarvet, er det typisk fordi der er lidt blod blandet i. Det tyder klumperne også på. Man kan ikke sige hvor lang tid der så vil gå, før du får en rigtig menstruation, det er meget forskelligt fra person til person, og afhænger af dine kvindelige kønshormorner som nu produceres i din krop. Hormonerne svinger op og ned, så det er ikke nemt at forudsige den slags. Menstruationen vil typisk også være uregelmæssig de første måneder/det første års tid. Det betyder, at der ikke altid går lige lang tid imellem menstruationerne, så man kan aldrig helt vide hvornår det kommer. Det kan derfor være en god idé, at tage et par bind og trusseindlæg med i skoletasken eller sportstasken, så man kan tage et bind på, når menstruationen kommer, og ikke står og mangler det når man skal til at bruge det.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen Lea