Menses
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Dav. Altså jeg har det problem at min menses kom her den 27 Marts men jeg har haft den tideliger på måneden og kan det være fordi jeg normalt har den 1. og så er den bare kommet for tideligt? Er det derfor? Eller kan det være noget helt andet? hvis det er ved du så hvad det er? Kh L.

Svar:
Hej L!
Det er rigtig godt at du er så opmærksom på din krop, og at du skriver herind når du har spørgsmål omkring din menstruation.
De første år efter man har fået sin menstruation kan den godt være lidt uregelmæssig, og ikke lige komme på samme tidspunkt hver måned. Derfor er der er ikke noget galt i at din menstruation kom den 27 i stedet for den 1.  Den er kommet lidt tidligere end sidste gang, men der er ikke noget unormalt i det.
Når man får sine første menstrautioner kan man sagtens blive usikker på hvad der er normalt og unormalt. Derfor er det altid en god idé snakke med en voksen omkring det at få sin menstraution. Det kunne f.eks. være din mor eller en storesøster, som har haft menstruation flere gange, og som måske kan hjælpe dig hvis der er noget du bliver i tvivl om.
Venlig Hilsen
Iben