Mens-smerter... av...
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg får normalt altid min mens til tiden, præcis tirsdag hver fjerde uge ved 10 tiden, så ja... det kommer til tiden normalt. Men har de sidste 2 gange, er det kommet en helt random dag, om natten, og bare sådan når den lige havde lyst, der var kun 2 uger imellem sidst og så gik der 7 og så i dag kom den igen, og det gjorde sygt ondt, bløder sådan 200% mere end hvad jeg plejer, og det gør super ondt(hvilket sker sådan en gang om året). Aner ikke hvordan jeg får min rytme tilbage... Det gør ondt, og der er blod overalt, og jeg kan ikke bevæge mig, og tror jeg skal dø...

Svar:
Kære du
Godt du skriver til os, så vi kan få styr på den blødning. For det kan være noget så irriterende når det kommer i tide og utide - og så endda mere end det plejer.
Nu skriver du ikke hvornår du første gang havde menstruation, men jeg går udfra at det højest er et par år eller tre. Ofte ser man at menstrautionen er meget uregelmæssig og utilregnelig i starten. Det vil sige, at den godt kan have været normal og lige på klokkeslættet og så pludselig anderledes. Ligesom du beskriver. Det kan godt være en del af de første år med blødninger. Menstruationssmerterne, tiden mellem og blødningen er meget afhængig af de hormoner der raser. Og de skal lige indstille sig de første år.
Jeg kan love dig, at du ikke dør af menstruationen. Hverken af smerterne eller af blødningen. Men jeg synes du skal tage et smut ned forbi din læge og snakke med ham/hende om det. Så kan I snakke om hvornår din menstruation startede og aftale at se hvad der sker de næste måneder. Du kan eventuelt få lidt smertestillende til de dage hvor det er rigtigt slemt. Det er nemmere for din læge at snakke med dig og se hvordan det går fremover. Derfor synes jeg det vil være en god ide at snakke med ham/hende.
Håber du kunne bruge mit svar til noget og at den menstruation snart finder ud af hvornår den skal på besøg ;-)
Mange hilsner fra Line