Mens eller pletblødning.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Kære cyberhus, havde sex her for en uge siden med min kæreste og han cummede ved et uheld i mig, så jeg tog en fortrydelsespille cirka to timer efter. Vi havde sex dagen efter min mens sluttede, så jeg nåede heldigvis ikke min ægløsning. Men nu her, en uge senere, begynder jeg pludselig at bløde. Slet ikke så meget. Men min mens burde først komme om cirka 3 uger, men jeg ved godt at fortrydelsespiller kan lave rod i cyklussen, men alligevel, 3 uger før? Eller kan det bare være pletblødning? Skal jeg være bekymret?

Svar:
Hej Du
Du har helt ret i, at fortrydelsespillen godt kan lave rod i cyklus, og det er formodentligt også forklaringen på, at du har noget blødning her 3 uger før du skulle have næste menstruation. Hvis i har haft ubeskyttet sex i slutningen af din menstruation, kan du dog stadig godt blive gravid, selvom der er lidt tid til ægløsningen.
Risikoen er ikke ret stor, da du har taget en fortrydelsespille, men jeg vil alligevel anbefale dig at tage en graviditetstest om nogle uger. Kun sådan kan du være sikker. Du skal ikke bekymre dig om den ekstra blødning du har haft, men du skal være opmærksom på om din cyklus den kommende tid. Den skal vende tilbage til det du er vant til, ellers bør du blive kontrolleret hos din egen læge.
Håber svaret kan hjælpe dig. Venlig hilsen Jens-Christian