mens...
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej.
Jeg har haft min mens. i ca. et halvt år. jeg har voldsomme smerter.
jeg har haft min mens 7 gange, så den er regelmæssig. de første 2-3 gange havde jeg ikke smerter, og jeg var nærmest "stolt" over
at have fået den som den 3 pige i klassen.
men som at jeg gik hen og fik smerter var det pludselig temlig ufedt at ha' den.. jeg har smerter en dag inden, dagen hvor at jeg får den, og lidt 2-dagen..
Jeg kan ikke bevæge mig og får smertestillende de 3 dage, men både min far og min mor siger at det er meget usundt at få så
mange smertestillende når man er så "ung" som jeg er.
det går meget ud over min indlæring i skolen, for går i 7-klasse.
min veninde er blevet undersøgt "dernede" og siger at det har været det værste hun har oplevet i hendes liv!, så det vil jeg ikke.
men om der er noget man kan gøre for at dæmpe mine smerter? har
prøvet strækøvelser, men det hjælper overhovedet ikke. håber virkelig du kan hjælpe mig.
syntes det er pinligt at snakke om det med min mor om det...
Hilsen Vandmanden

Svar:
Kære 13 årig pige
Jeg syntes det er rigtig godt at du prøver at gøre noget ved de smerter ved din menstruation.
Der er nogen der, ligesom dig, får smerter når deres menstruation kommer, eller et par dage før eller efter. Og jeg kan godt forstå du syntes det er irriterende at have de smerter.
Som du også skriver, så kan smertestillende være en mulighed. Men dine forældre har også ret i, at det ikke er godt at få for mange
smertestillende piller når man er på din alder.
Det lyder som om at dine smerter påvirker dig meget i din hverdag, og det fylder meget i dig. Jeg syntes det er en god idé at tale med din mor om det, og fortælle hende hvordan det påvirker din skole og hverdag. Hvis du syntes det er for svært at tale med hende om det, så kan du også vise hende hvad du har skrevet til mig.
Hvis det ikke bliver bedre med smerterne, så syntes jeg det er en god idé at du besøger din læge sammen med din mor eller en anden voksen du snakker godt med.
Du skal vide at du altid kan sige nej til at blive undersøgt, hvis du ikke har lyst til det! Men din læge har mødt andre som har det samme problem som dig, og måske kan han/hun hjælpe dig med at komme af med smerterne.
Til sidst vil jeg skrive til dig, at de dage hvor du har smerte er det også vigtigt at du husker at tage den med ro, pakker dig ind i et varmt tæppe på sofaen med et par gode bøger, og siger til dig selv at det er en af de dage!
Tag dig nogle varme bade, hold dig varm og få din mor eller en veninde til at massagere dig over lænden - det kan også virke godt for nogle :-)
Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen