Meget udflåd med sur lugt
brevkassespørgsmål af
Kasper
11 år
Hej...
Det skal lige siges at jeg har ikke fået min første menstruation. Nå men, mit udflåd lugter surt, og har en yoghurt-agtig konsistens. Og det med lugten, syntes jeg er ret nederen, fordi at jeg kan lugte det igennem mine bukser fx i skolen. Og syntes ikke at det er så fedt hvis mine klasse kammerater syntes at jeg lugter mærkeligt. Mit udflåd er stadig hvidt. Ved ikke om det er svamp, eller hvad der er, håber at der er nogle der kender til det og kan give nogle råd, med hvordan de kom af med lugten og konsistensen. Eller hvis der er nogle som ved hvad jeg skal gøre??
Mvh
Den forvirrede pige

Svar:
Hej med dig,
Det er altid underligt (og ikke altid behageligt), når der sker uventede ændringer med éns krop. Men det lyder som om, du er ved at gå i puberteten. Når man går i puberteten, stiger éns kønshormoner og éns binyrehormoner - dette sker ikke altid samtidig.
Begge dele kan øge mængden af udflåd hos piger. Og især binyrehormonerne kan give udflådet mere lugt. På samme måde kan éns svedlugt også ændre sig og blive mere kraftig. Så det, du beskriver, er sandsynligvis helt normalt.
Svamp er mindre sandsynligt, men dog ikke helt usandsynligt. Det kendetegnes først og fremmest ved svie og kløe forneden. Og så ligner udflådet ofte hytteost. Hvis dette passer på dig, eller hvis du er i tvivl, synes jeg, du skal gå til din egen læge og fortælle om det. Så kan de se udflådet og vurdere, om det er normalt eller eksempelvis en svampeinfektion.
Jeg håber, mit svar hjælper.
Mvh Kasper