Meget tørre indre skamlæber
brevkassespørgsmål af
Maria
19 år
Hej
Jeg har i omkring en uge døjet med meget tørre indre skamlæber. De er så tørre at de er fyldt med hvide “pletter" (formentlig døde hudceller), flækker, og er enormt ømme og røde. Jeg blev desuden heller ikke våd da jeg var sammen med min kæreste for et par dage siden, hvilket jeg aldrig har oplevet før. Jeg har forsøgt at smøre skamlæberne med en skånsom, meget fedtet salve, hvilket hjælper, men kun i et par timer. Herefter bliver de meget tørre igen. Det skal siges, at jeg har døjet med en forkølelse i et par uger, der nu er blevet til en bihulebetændelse, og at jeg påbegyndte antibiotika-behandling for betændelsen i går (tørheden var der dog før jeg fik antibiotika). Jeg fik desuden kyssesyge for omkring 2 måneder siden, hvilket jeg ved stadig kan have indflydelse på mit immunforsvar. Jeg håber at tørheden bare er en bivirkning af mine andre sygdomme og dermed forsvinder af sig selv snart, men jeg er meget nervøs for at det er noget alvorligt. Min største frygt er at det er Lichen Sclerosus.
Jeg håber at i kan hjælpe mig med informationer eller gode råd. På forhånd tak.
Venlig hilsen Maria

Svar:
Kære Maria.
Det er rigtig vigtigt altid at tage sine symptomer alvorligt, og du har beskrevet dem rigtig godt i dit spørgsmål!
Det du beskriver lyder meget ubehageligt og jeg kan godt forstå hvis du er blevet lidt bekymret.
For at kunne diagnostisere korrekt og derved give dig den rette behandling, vil det være nødvendig at du går til din læge. Ved sådanne symptomer vil lægen nemlig både skulle se på det og evt tage en lille prøve med vatpind, for at kunne vurdere det samlede billede.
Når det er sagt, så kunne det godt lyde som om at du har været uheldig at få svamp i skeden og på skamlæberne. Dette vil dine læge nemt kunne finde ud af.
Jeg kan dog ikke afvise at det ikke kan være noget andet som fx Lichen sclerosus. Det er dog en ret sjælden lidelse, men det kan måske være at der er nogen i din familie der har det, siden du nævner det?
Mit råd til dig er derfor, at jeg synes du skal tage dine symptomer alvorligt, opsøge din læge og få det undersøgt korrekt så du kan få den rette behandling. Jeg håber dette har kunne hjælpe dig lidt :)
mvh læge Julie