Meget mørkerød menstruationsblod
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Sidste gang jeg fik menstruation startede der med at komme en smule, hvilket var den helt regelmæssige dag. Men det stoppede igen og kom så seks dage senere. Denne gang var det meget mørkerødt, næsten sort, og slet ikke nær så flydende. Men mere lidt tykt og slimede. - Jeg har nu fået det igen (4 uger efter den egen start, og 3 uger efter det rigtig kom sidst) og igen er det meget mørkt. Jeg har altid haft meget normal rødt flydende blod. Hvad kan det være? - Og skal jeg gå til læge med det?

Svar:
Hej!
Mange tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du undrer dig over din menstruation, når den plejer at være med normalt, rødt flydende blod. Næsten alle piger og kvinder oplever, at deres mensturation på et eller andet tidspunkt opfører sig anderledes end den plejer. Den kan ændres, hvis man har meget travlt i en periode, hvis man går og spekulerer over noget, hvis man bruger sin krop anderledes, end man plejer, eller af en helt anden grund, som man ikke lige har en god forklaring på.
Når blod - og altså også menstruationsblod - ikke løber ud med det samme, bliver det mere mørkt og tykt, som du beskriver det. Det lyder som om, din menstruation egentlig kommer regelmæssigt, men bliver nogle dage i livmoderen inden det løber ud. Derfor ser det mørkerødt og tykt ud når det kommer ud, og der kan være sorte klumper af blod. Det er helt normalt. Jeg tror, at din menstration kommer til at opføre sig som den plejer igen.
Hvis det er noget, der bliver ved, hvis du kan være gravid, hvis det lugter grimt eller det gør ondt kan du gå til din læge, men umiddelbart lyder det fuldstændig normalt. Skriv endelig igen, hvis der er noget, du er i tvivl om.
Hilsen Christine