Maveproblemer ved menstruation

brevkassespørgsmål

Maveproblemer ved menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Hej. Jeg tager p-piller på grund af min meget kraftige og smertefulde mensttruatin, men efter jeg er begyndt på dem, er der opstået et problem. Hver gang jeg får min menstrution, går min mave i uorden, og det er fysisk umuligt for mig at lave afføring under hele min menstruation, det gør simpelthen så ekstremt ondt når jeg prøver, og det bibringer til en del ekstra smerte i maven ud over menstruationssmerter. Jeg ved ikke om det er p-pillernes skyld, men jeg kan bare ikke overskue at stoppe med dem, for de har hjulpet så meget. Derudover har jeg et ekstra spørgsmål, på grund af følelsen af at jeg nærmest sked glasskår, prøvede jeg at bruge et spejl, og se om der var noget galt med min endetarm, og jeg opdagede, at der var sådan en lille klump hud eller sådan noget der stikker ud af mig, min numse. Den er meget generende, det gør ofte ondt når jeg er på toilettet, og især når jeg skal tørre mig. Jeg er rigtig bange for at det måske er en hæmoride, og jeg tår ikke gå til lægen med det, i frygt for at han vil sige at det er ingenting, eller at der skal gøres et eller andet ubehageligt. På forhånd tak for hjælpen.

Svar:

Hej Pige.

Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.

Du skriver at du ikke tør gå til lægen og er bange for at lægen vil sige at det er ingenting. Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at din lægen gerne vil hjælpe dig og vil tage det seriøst.

Det er nemlig vigtigt, at du går til din læge, fordi han/hun kan faktisk hjælpe dig med alle de ting du spørger mig om. Måske kan du tage din mor med, sommetider kan det føles rart at have en voksen med som du kender.

Jeg synes ikke du skal stoppe med at spise p-piller. Men du skulle prøve at snakke med din læge om måske at skifte p-pillernes fabrikat ud, altså prøve at få nogen andre p-piller. Selv om p-piller gør det samme i kroppen, kan bivirkningerne godt være forskellige.

Med hensyn til det stykke hud du har set omme bag i, ja så lyder det som en hæmoride. Måden som du beskriver smerten, når du laver stort, tyder også rigtig meget på det.

Du har brug for noget creme eller nogen stikpiller for at få den væk igen, og det er lægen der skal give dig det på en recept.

Med de mavegener du beskriver, lyder det som om du bliver forstoppet. Gode råd til at undgå det, er at spise sundt, drik masser af vand og spis fiberrigt. Der findes forskellige produkter, fx frøskaller som kan købes i helsebutikker som kan hjælpe med til at holde maven igang. Og sidst men ikke mindst, motion. Motion er altid godt for fordøjelsen.

Det er også en god ide at fortælle din læge om din forstoppelse, måske har han et par gode råd til dig omkring det også.

Venlig hilsen

Anette

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål