Maveproblemer giver mig appetitløshed
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej. Jeg har i de sidste 4 år i mit liv haft meget kvalme og ondt i maven. Det bliver ligeså stille værre. Jeg går til kontrol med det, og har gjordt det længe. Der er ikke blevet ''fundet'' nogen sygdom endnu. Det værste er at jeg begynder at hade mad mere og mere, fordi jeg ofte får ondt i maven el. kvalme efter jeg har spist. Jeg er i forvejen meget tynd (BMI 16,1 ca.) og har jo ikke brug for at tabe mig - tværtimod! Mit i forvejen lille madforbrug gør også at jeg ikke vokser og udvikler mig (kort sagt, jeg ligner en 10-årig) Har i nogle råd som måske kunne hjælpe mig til at få et bedre forhold til maden/spise noget mere? Jeg bliver efterhånden mere og mere ked af det, da jeg altid skal tvinge mig selv til at spise, og ikke nyder maden særlig meget. Jeg er også ret ked af, at det hele tyder på, at jeg skal leve med kvalmen og mavesmerterne resten af mit liv...

Svar:
Hej med Dig.
Det lyder da rigtig træls, at du hele tiden får kvalme og ondt i maven af at spise. Jeg har ikke nogle helt konkrete forslag til hvordan du skal komme af med kvalme og mavesmerter, men jeg kan give dig nogle råd til hvordan du kan få flere kalorier ind, og dermed tage lidt på og få en mere normal udvikling, selvom du ikke spiser så meget.
1) Spis en multivitaminpille hver dag, den vil give dig de nødvendige næringsstoffer du ikke selv får spist.
2) Få "tomme" kalorier, dvs. kalorier der ikke mætter. Det kan være juice, saft, kakaomælk og andre læskedrikke (ikke light-produkter, det skal være dem med sukker i). Hvidt brød, chokolade, is, pasta, rosiner, nødder, ris og den slags, det vil gøre at du får mere energi indenbords uden at blive alt for mæt. På den måde kan du spise mere, og derfor få flere kalorier i maven.
3) Spis fed mad. Ost, smør, pølse, sødmælk og lignende. Der er stort fedtindhold i disse fødevarer og dermed stort energiindhold.
4) Spis selvom du ikke er sulten, og vælg noget med meget energi i (man kan se på fødevaren hvor meget energi der er pr. 100 g).
Sådan som du skriver det lyder det ikke som anorexi eller lign., da jeg synes det lyder som om du gerne vil spise, og gerne vil tage på. Mit bedste råd er, at spise noget du godt kan lide, så nærmest ligemeget om det er sundt eller ej, bare du får spist noget, og føler glæde ved at spise, i stedet for det skal være noget ubehageligt og uoverskueligt. Derudover kan det være du skal prøve og tale med en psykolog, gerne en der laver kognitiv terapi, som er en måde hvor man lærer at tænke anderledes om tingene. Ikke fordi jeg tror du er psykisk syg eller deprimeret eller noget, men fordi, at den måde vi tænker om tingene nogen gange kan blive vores virkelighed, og hvis vi ændre den tankegang vil vi også ændre vores virkelighed. Det kan være en kognitiv terapeut kan hjælpe dig til at tænke anderledes om mad, og måske vil du derigennem få et bedre forhold til det at skulle spise.
Det kan jo også være du har en sygdom man endnu ikke har "fundet", men så længe du er blevet undersøgt og man ikke har kunne finde "noget forkert" ved din mave, så tror jeg det kan hjælpe dig at lære at tænke anderledes om det at skulle spise. Prøv at tal med din læge eller dine forældre om det. Om ikke andet så kan du prøve det, og se om det hjælper og hvis det ikke gør, kan du bare stoppe samtalerne igen. Det foregår typisk sådan at man ser terapeuten et par gange om måneden hvor man taler om det man skal have hjælp til. Terapeuten giver en slags "lektier" for, hvor man skal øve sig i at tænke anderledes om nogle konkrete ting, og så taler man om hvordan det gik næste gang man ses. Det plejer at være meget effektivt.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at jeg ikke har ramt helt ved siden af. Det kan nogle gange være svært her gennem skærmen, da jeg ikke kan spørge dig om noget og ikke kan se dig. Jeg håber mit svar kan bruges.
Hilsen fra Lea