Mange blandede
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej :-)
Mit Spørgsmål:
Jeg har mange spørgsmål som jeg VIRKELIG gerne vil have svar på! Men syntes
det er pinligt! 1) Jeg kommer fra Tyrkiet, og er brunhåret. Allerførste
gange der kom hår (cirka tre små) "dernede," var jeg i bad. Jeg var måske
kun 11 år der, og viste slet ikke noget om barbering. Da jeg så den der
barbere tingest, barberede jeg de tre hår væk. Men efter et stykke tid, kom
der flere, flere og flere! Nu har jeg bare så mange hår dernede, og det er
tydeligere, når mine hår er sorte! Er det dumt det jeg har gjort? Og nu har
jeg RIGTIG mange i "forneden".. Det virkelig klamt. Hvad skal jeg gøre? 2)
Jeg vejer 45 og er 1.58. Jeg har en hel flad mave, men bredde hofter!! Jeg
vil så gerne have dem væk. Hvordan kan man tabe sig på hofter? (Jeg går til
fodbold 2-3 gange om ugen) 3) Da jeg havde min mens., (Fik den som næsten 13
årig) og jeg så skulle tisse, kommer der blod ud og nogle gange sådan nogle
"blodklumper" Er det normalt? 4) Jeg har mange mørke hår på benene, men min
mor siger jeg skal vente lidt med at barbere.. Hvordan kan det være jeg har
så mange! Altså min far har rigtig mange. Er det noget jeg har arvet? Har
mere end drengene fra min klasse!! :( 5) Min tissekone er meget sådan
slatten? Er det normalt? Altså den er ret stor? 6) Jeg sveder uden grund!
Det er VIRKELIG irriterende! Hvis jeg f.eks sidder ved computeren, klassen,
eller bare et eller andet, så SVEDER jeg? Hvordan kan det være? Jeg laver
intet sport, men min t-shirt er bare helt våd udner armene! Det så klamt! 7)
Jeg tager ikke på nemt, men spiser søde ting tit. Er det farligt? Og hvordan
kan jeg holde op med det.. Det er en vane! 8) Jeg har hår på ben, arme,
meget LIDT over munden, og udner navlen. Det er da ikke normalt? :( Jeg vil
virkelig gerne være ligesom mine veninder. De har ingen hår! Men bare fordi
jeg komme fra udlandet er jeg så behåret! Er slet ikke tilfreds med mig
selv. Men jeg vil virkelig gerne! Er det normalt? - Jeg tror ikke der er
flere spørgsmål. Håber ikke det blev for mange sp. Tak for hjælpen :-)

Svar:
Kære 13 årig pige
Først vil jeg fortælle dig, at du ikke er den eneste der går rundt med de
spørgsmål som du har skrevet til mig. Det er rigtig godt at du stiller
dem, jeg skal prøve at svare dem så godt jeg kan :-)
1:
Lige nu har du en alder hvor der sker forandringer med din krop. Det er
den alder man kalder puberteten. Man begynder at få kvindeformer, dvs. at
man får større bryster og bliver bredere ved hoften. Man begynder også at
få hår under armene og ”dernede” som du skriver - det er helt normalt.
Selv om du barberede de 3 hår væk, så var hårene kommet alligevel. Så du
har ikke gjort noget forkert ved at barbere de 3 hår væk. Men jeg syntes
ikke du skal barbere dig dernede, da det kan irritere huden rigtig meget.
Jeg syntes du skal lade hårene være, det er helt almindeligt at have mange
hår dernede.
2:
Som jeg skrev i spørgsmål 1, så er det også helt normalt at man begynder
at få lidt bredere hofter når man kommer i din alder. Det er ikke rigtig
noget man kan træne væk. Men det er rigtig godt at du går til fodbold og
får rørt dig. Motion er rigtig godt for kroppen, så bliv endelig ved med
det :- )
3:
Du skriver at der nogle gange kommer ”blodklumper” ud når du har haft
mens. Det er helt normalt, det er ikke noget du behøver at være bekymret
for.
4:
Først og fremmest vil jeg sige at alle har hår på benene. Det er også helt
normalt, så det er ikke noget du har arvet fra din far. Jeg er enig med
din mor om at du ikke skal barbere dem endnu. Nogle gange kan man nemmere
se hårene hvis de er mørke, og derfor kan det se ud som om du har flere
end drengene. Men igen, der er ikke noget forkert i at have hår på benene.
5:
Du skriver at din tissekone er lidt slatten. Din tissekone er også en af
de ting der udvikler sig når man er i puberteten. Huden dernede begynder
at vokse, og danner mange folder. Det kan få den til at se lidt slatten
ud, så ja det er normalt.
6:
Jeg kan ikke svare dig på hvorfor du sveder meget, for det er forskelligt
fra person til person hvor meget vi sveder. Hvis det er meget generende så
kan du købe noget som hedder antiperspirant deodorant, der gør at man
sveder mindre under armene. Hvis du fortæller din mor om dit problem, så
kan det være hun kan hjælpe dig med at købe en. De kan købes i almindelige
supermarkeder
7:
Slik er ikke sundt for kroppen hvis man spiser rigtig meget af det. Store
mængder slik kan bl.a. skade tænderne, og give huller.
Hvis du gerne vil spise mindre slik, så er det smart at finde noget sundt
som du kan erstatte det søde med. Det kan være alt fra bananer til
clementiner, så prøv dig frem, og find noget som du syntes smager godt. En
anden mulighed kan også være at erstatte slikket med ”naturslik” som
mandler, nødder eller rosiner.
Men selv om slik ikke er sundt, så er det i orden at tage lidt i ny og næ,
så længe det ikke bliver for meget :-)
8:
Du skriver at du har fået hår på benene, armene, over munden og under
navlen – det er også helt normalt. Vi har alle ”små dun” over munden og
over navlen, men man skal tæt på for at se dem.
Jeg håber at du kunne bruge de svar jeg har givet dig. Ellers kan det være
en idé at snakke med skolens sundhedsplejerske, hvis der skulle komme
nogle nye spørgsmål om dig og din krop. Sundhedsplejersken har svaret på
lignende spørgsmål før, så du behøver ikke være flov over at spørge.
Til sidst vil jeg skrive til dig at der er mange der er usikre på deres
udseende i din alder. Det kan være en rigtig god ide at snakke med andre piger om alt det sker med ens krop i den alder, fordi det er helt normalt og du er ikke alene om det.
De bedste hilsener
Iben Bach Pedersen