Mad og hjernen

brevkassespørgsmål

Mad og hjernen

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år

Hey ' jeg har tænkt over dette i et stykke tid. Hvis man i teenagerårene lider af anoreksi og bliver alt for tynd og stort set ikke har et gram fedt på kroppen tager hjernen så meget skade af det, eftersom hjernen jo er omkring 80% fedt?

Kan det være farligt, og kan man risikere at få en hjerneskade?

Mvh. A.

Svar:

Kære A.

Du har ret i, at det er meget usundt for kroppen, hvis man har så svær anoreksi, at man stort set ikke har et gram fedt på kroppen.

Hvor slemt det skal være før hjernen tager skade kan jeg desværre ikke svare dig på, da jeg ikke er specialist på området.

Med venlig hilsen,
Læge Helena Grove