læger
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
1. Kan man godt bestille en privat tid så ens forældre ikke ved noget om det Også selvom
Man får noget salve eller cream og at ens forældre ikke skal skrive under fordi det måske handler
Om svamp..
2. Kan man så bestille tid hos hvilken som helst læge eller skal det være ens egen læge
Fordi jeg har samme læge som mine forældre og hvis jeg nu har nogen problemer "nedeunder"
Er det ret akavat hvis hun kommer og besøger hos fordi min far nogen gange skal blive undersøgt af en læge
Og tror i hun kunne finde på at sige til mine forældre at jeg er blevet undersøgt af hende siden jeg ikke vil have det ?
Og fordi jeg ved ikke engang hvor hun (vores læge) er henne. Der er kun en læge i nærheden af hvor jeg bor men det er ikke min læge......
3. Og siden lægen der er i nærheden også er en kvinde. Så kunne jeg godt forstille mig at det bliver vildt akavet at vise min P** og pinligt

Svar:
Kære du.
Godt du skriver. Det er meget relevante spørgsmål du stiller! Læger har det der hedder tavshedspligt. Dvs. at de kun må fortælle, hvad en patient har fortalt dem i meget sjældne tilfælde. Fx hvis en patient fortæller at han/hun har tænkt sig at slå en anden ihjel eller lignende. Derfor må din læge ikke fortælle dine forældre eller nogen andre, om at du har været hos hende eller hvad I har talt om. Derfor kan du også sagtens bestille tid, uden dine forældre ved noget om det. Lægens adresse og telefonnummer står på dit sygesikringsbevis. Hvis dine forældre har beviset, kan du bede dem om at få det. Det er ofte smart at have det i sin egen pung, hvis nu der skulle ske noget, mens du er sammen med dine kammerater og du får brug for lægehjælp. Det kan du jo bruge som undskyldning.
Mht. hvilken læge du skal gå til, skal det være din egen læge (altså den der står på sygesikringsbeviset) med den slags problemer du beskriver. Det er helt forståeligt at du ikke har lyst til at støde på din far hos lægen. Måske du kan prøve at høre meget disket, hvornår han skal afsted næste gang og så få planlagt din tid til en anden dag.
Nogle steder er der flere læger og læger begge køn. Når du bestiller tid kan du prøve at spørge til om der er en mandlig læge som du kan komme til. Kvindelige læger er dog vant til at kigge på p**** i alle aldre, størrelser og udformninger så hun vil være helt naturlig omkring det, hvilket måske kan gøre at det ikke bliver så pinligt for dig.
Håber det var svar på dine spørgsmål og at det gør det lettere for dig at komme afsted.
De bedste hilsner Maria