LUS!!!

brevkassespørgsmål

LUS!!!

brevkassespørgsmål af
Hader-lus-pigen
14 år
Oprettet 7 år 1 dag siden

Hej Cyberhus. Jeg er så uheldig at jeg lige har fået lus.

Min familie og jeg har ikke råd til lusemiddel, men jeg bruger dog en lusekam. Jeg er igang med at kæmme hver anden dag i 2 uger, og indtilvidere har jeg gjort det en gang. Jeg føler at jeg har rigtig mange lus, for igår så tjekkede jeg og fandt 3 store lus og en hel masse små lus.

Hvad kan man gøre for at fjerne dem? Jeg er igang med kæmme hver anden dag, men jeg tænkte på, om der ikke var en anden mulighed?

- Jeg forstår ikke helt det der, når folk skriver "Du skal fryse sengetøj, hue, hue beklædning, børster og lusekamme". Jeg har læst det rigtig meget på internettet, men forstår egentlig ikke betydningen. Og hvornår og hvor lang tid skal jeg "fryse" sengetøj, børste og hue osv?

Venlig hilsen den forvirrende pige, SOM HADER LUS!

Svar:

Hej med dig.

Det var da irriterende at du har fået lus. Lus kan være svære at komme af med, men det er en god idé med en lussekam. Du skal bruge den hver dag, og det er bedst at gøre, når håret er vådt efter et bad, for så er det nemmest. Man skal gøre det helt fra hårbunden og ud af hele håret, for eller får man ikke lusseæggene med. Det kan være det er nemmere hvis din mor, far eller en søskende gør det på dig.

Det er sådan, at lus lægger æg på hårene nær hårbunden. Du kan se dem med det blotte øje, men de er meget små. Det er vigtigt at fjerne æggene fordi der ellers hele tiden vil komme nye lus. Lussekammen er så fin, at den også fanger de æge som lussene lægger på hårene.

Grunden til, at man skal fryse alt sit tøj og sengetøj er, at lusseæg ikke kan tåle at blive frosset. De dør simpelthen i kulden. Der falder altid hår af, eller lusseæg af en og ned på det tøj man har på eller i ens seng når man sover. Derfor skal man fryse sit tøj og sengetøj, så lusseæggene dør, og dermed ikke udvikler sig til nye lus, der så vil lave nye æg osv. osv. Det er som regel nok med 24 timer i fryseren, men nogle gange skal der flere omgange til. Altså på den måde, at så længe du har lus, skal dit sengetøj både fryses og vaskes.

Jeg håber du komme af med dem, det kan være en hård omgang at komme igennem, men det er skønt når de først er væk.

Hilsen Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål