lus
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Heej (: Jeg har lige haft lus, men syntes ogs' det klør "dernede" så blev helt i tvivl om man kan have lus "forneden"? Kan man det?

Svar:
Hej med dig!
Det syntes jeg er et rigtig godt spørgsmål, og jeg er sikker på du ikke er den eneste som har undret sig over det :-)
Man kan godt få lus forneden (i skridtet) men det er ikke de samme lus som man har i hovedbunden. De lus man får i skridtet hedder fladlus, og kan kun leve i hårene i skridtet og under armene. Lusene som man har i hovedbunden kan ikke leve i skridtet.
Hvis det kløer dernede kan det godt være fladlus, men de smitter kun ved kropslig kontakt, f.eks. ved samleje. Men der kan være mange andre grunde til at det kløer dernede, f.eks. hvis man barberer sig, eller hvis huden er meget udtørret.
Så selv om du lige har haft lus, så betyder det ikke at du har lus ”dernede” Men derfor kan det være en god idé at tage en snak med en af dine forældre omkring det spørgsmål som du har stillet os.
Venlig Hilsen
Iben