Lungehindekræft
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Min bedstefar har lungehindekræft. Han fik det konstateret for et år siden og er nu i kemoterapi (og vist også radioterapi) for det. Jeg har læst et sted, at det kun er en tredjedel af patienterne der overlever et år. Han har fået det fordi han som ung arbejdede et sted, hvor der var asbest - og det har (som lungehindekræft vist normalt også gør) først vist sig for et år siden. Jeg ved bare ingenting om lungehindekræft. Jeg synes det er svært at overskue hvad man kan gøre og om det kan hjælpe - for så vidt jeg har forstået, så kan han ikke blive rask? Behandlingen fjerner jo ikke asbesten. Han har det bare så dårligt - han sover meget, kan næsten ikke spise osv. Og han bor i et andet land, så det kan være lidt svært at oversætte hvad han får at vide af lægerne. Han havde det dårligt før han fik behandling, men jeg synes han har det værre nu. Jeg ved godt, at det måske er svært at svare på når man ikke har set ham. Men han lever enormt sundt og har altid gjort det - han ryger ikke, drikker ikke, spiser sundt. Hjælper det noget? Kan han blive rask igen eller i det mindste få det bedre?

Svar:
Kære du,
Jeg er ked af at høre at din bedstefar er blevet så syg. Det kan jeg godt forstå bekymrer dig. Jeg vil prøve at hjælpe dig på vej i dine overvejelser.
Du har helt ret, når du skriver, at det er svært for mig at udtale mig, når jeg ikke har set din bedstefar og kender hans tilstand. Men det jeg kan hjælpe med, er kendskab til lungehindekræft og det at have en syg bedsteforældre.
Det er rigtigt, at din bedstefar mest sandsynligt har fået lungehindekræft, fordi han har arbejdet med asbest. Den kræft man får i lungehinderne, kan ikke påvirkes af rygning, kost eller alkohol. Det opstår simpelthen på grund af asbesten. Derfor kan din bedstefars sunde livsstil ikke gøre ham rask - det har ikke noget med hinanden at gøre. Men tilgengæld kan hans sunde liv gøre ham stærkere til at holde sig i live i længere tid. Og det er vigtigt.
For du har desværre ret, man kan ikke blive rask, når man har lungehindekræft. Det er en slags kræft, som man ikke kan helbrede. Det kemoterapi og radioterapi han får kan gøre, at han lever længere. Du skriver at han er blevet dårligere efter behandlingen. For at slå noget af kræften væk, skal man bruge meget stærke midler. Og de kommer også til at ramme andre dele af kroppen, for eksempel lungerne og hjertet, som ligger tæt på hans kræft. Derfor sker det ofte, at patienterne bliver mere syge efter behandlingen. Men behandlingen vil i sidste ende forhåbentlig gøre, at din bedstefar lever længere.
Der er desværre ikke noget du - eller lægerne - kan gøre for at få din bedstefar rask. Men du kan give ham lyst og mod til at leve længere. Du kan snakke med ham, sende ham breve og lade ham vide at du tænker på ham. Det vil gøre ham glad midt i al hans sygdom.
Det kan være ret svært, når en man holder meget af bliver syg og du skal vide, at lungehindekræft er en alvorlig sygdom, som din bedstefar kan dø af. Det lyder lidt til at du har snakket en del med din bedstefar og det er super godt. Jeg synes også det er vigtigt du snakker med din mor og far eller en anden voksen som du har det godt med. På den måde står du ikke alene med dine bekymringer og det ville være rart for dig.
Håber du kunne bruge mit svar til noget.
Mange hilsner fra Line