Lugt og voldsom udflåd
brevkassespørgsmål af
Monica
19 år
Hej,
Jeg har døjet med problemer i underlivet i noget tid nu. Jeg har voldsom  udflåd, flydende og gulig. Det lugter af bræk. Jeg har en tid hos en gynækolog, men det er først 11. september. Jeg er bekymret for, hvor slemt det er. Jeg har hverken klamydia eller svamp. (Lægen har tjekket).
Jeg håber I kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig.
Det lyder da også virkelig irriterende, så jeg kan godt forstå du er træt af det.
Hvis det hverken er svamp eller klamydia, så er de hyppigste årsager udelukket. Dog er en anden hyppig ting bakteriel ubalance, og det kunne det godt lyde som, da det både er gulligt, og lugter.
Normalt er der mange forskellige og gode bakterier i skeden. De hjælper med at holde slimhinden i skeden fin og god. Nogle gange kan der komme andre bakterier i skeden, eller mængden af de forskellige bakterier kan ændre sig. Når bakterie-balancen ændre sig, kan det lugte, svige, og være gulligt/grønligt udflåd. Svamp er mere hvidligt og lugter ikke fælt.
Jeg tænker umiddelbart, at det er bakteriel ubalnce det handler om, og det kræver antibiotika før det forsvinder. Din egen læge kan sagtens finde ud af om det er det, det behøver du ikke vente med til september når du har tid til gynækolog.
Andre gange kan det være andre og mere sjældne kønssygdomme som gonore mm., så hvis det ikke er bakteriel ubalnce, så vil jeg anbefale at du får undersøgt for de lidt mere sjældne kønssygdomme også. De fleste gange kan din egen læge også gøre det. Selvfølgelig er der ting som en gynækolog skal tage sig af, men jeg synes du skal gå til din læge igen og få undersøgt om det kunne være bakteriel ubalance eller gonoré.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
God sommer.
Hilsen Lea