Har ældre sex?
brevkassespørgsmål af
Sara
23 år
Hej!
Jeg går til psykolog. Og jeg kom bare til at tænke på, fordi hun spurgte om jeg har en kæreste, om hun mon også har sex? Hun er 64 år og gift. Hun er meget sådan "psykologagtig" når jeg er der, meget formel. Men hun har børn. Jeg kan SLET ikke forestille mig, at hun smiler ( det gør hun aldrig til mig) og sådan kysser sin mand. Gør alle det, i den alder, har man lyst? Mon man stadig fantaserer om sex og onanerer?

Svar:
Hej med dig
Jeg tænker at mange kan have svært ved at se ældre mennesker have sex og føle lyst på samme måde som man gør som yngre. Men i virkeligheden er lyst og sex nok ikke noget der ændrer sig helt så meget gennem livet som mange tror. I hvert fald ikke hvis man tror at seksuel lyst helt slukker, når man bliver ældre.
Jeg kan selvfølgelig ikke sige om din psykolog stadig har sex, men jeg kan fortælle at det i hvert fald er meget almindeligt at man har sex, lyst og onanerer i den alder.
Det er selvfølgelig meget forskelligt fra person til person. For nogle fylder seksualitet mindre med alderen, mens det for andre faktisk kommer til at fylde mere og mere.
Nogle skruer en del ned for sex, og lysten til sex, mens andre bliver meget mere eksperimenterende og seksuelt aktive når de bliver ældre. Det er som sagt forskelligt fra person til person. Helt ligesom det er for mennesker i 30´erne og for teenagere.
Mange hilsner
Julie