lidt af hvert

brevkassespørgsmål

lidt af hvert

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

jeg har i flere år haft udflåd (normalt hvidt uden lugt), men omkring efter min første mens er det blevet rimelig voldigt eller hvordan man nu skal udtrykke sig. Altså det er sådan gulligt/mørkegulligt, nogle gange er der også sådan nogle prikkeri, og ja, det lugter grimt. Jeg synes det er utrolig pinligt, også at der kommer så meget. Jeg går med trusseindlæg hver dag, men jeg har overvejet om jeg mon har en sygdom? Hvis det er sådan kan jeg jo komme af me det, hvilket ville være rart, men hvordan? Og så ved jeg virkelig ikke hvad der sker for mine bryster! Mine brystvorter er virkelig store, og sådan bløde. i og med at mine bryster i forvejen ikke er specielt store ser det virkelig grimt ud. Er det noget man vokser fra ? begge dele er vildt pinligt. især når vi har idræt generer det mig (altså at de andre kan se det )

Svar:

Hej med dig

Når man kommer i den alder som du har, så sker der forskellige ændringer med kroppen, og nogle gange kan man godt blive lidt usikker på om det er normalt eller ej. Derfor er det også rigtig godt at du prøver at undersøge de ting som du oplever med din krop

Det er helt normalt at have hvidligt udflåd uden lugt imellem menstruationerne. Ofte kommer der lidt mere lige inden menstruationen. Men hvis udflådet bliver meget grynet, og lugter grimt, så kan det godt tyde på at det er skedesvamp.

Der er rigtig mange piger/kvinder som oplever at få skedesvamp en gang i deres liv, og ofte er der ikke nogen bestemt grund til at man får det. Det er nemt at behandle med creme, men jeg syntes det er en god idé hvis du fik en snak med din læge først, så han/hun kan finde ud af hvilken creme skal bruge. Det kan være at dine forældre kan hjælpe dig med at bestille en tid.

Som jeg skrev, så ændrer kroppen sig meget i puberteten, så det er ikke til at sige om dine bryster bliver ved med at se ud som de gør. Normalt udvikler brysterne sig til at man er omkring 18 år, og det er meget forskelligt hvordan man udvikler sig. Jeg syntes det ville være en godt hvis du snakkede med nogen omkring de tanker du har om dine bryster. Det kunne være en god veninde eller en anden som du har det godt med.

Venlig Hilsen

Iben