Lidt af hvert
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Kære brevkasse Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber i vil svare på. 1. Jeg slår mig selv på armene og fødderne så jeg får blå mærker. Jeg har ikke lige så let ved at få blå mærker nu som da jeg begyndte. Er det normalt? Har jeg ødelagt noget i armene/fødderne? Kan det have konsekvenser at slå sig selv? 2. Jeg har hældt kogende vand på mig selv (fik 1.gradsforbrænding). Er det farligt. Kan det få nogen konsekvenser? 3. Når jeg skader mig selv får jeg nogle gange sår/hudafskrabninger. Er det en god ide at hælde vodka på for at desinficere såret eller skal jeg bare lade såret være? 4. Min udflåd kan godt nogle gange være lidt klumpet er det normalt? Det svier ikke og jeg tror farven og lugt er normal (hvordan er farve og lugt normalt?). Det generer mig egentlig ikke, tænkte bare om det er normalt? (har ikke haft min seksuelle debut så det kan ikke være en kønssygdom) 5. Når jeg onanerer med en dildo føles det som om jeg skal tisse. Er det normalt? Det gør også ondt selvom jeg bruger glidecreme. Jeg nyder det ikke og har ikke lyst da det gør ondt. Er jeg bare for lille dernede eller hvad? Vil jeg have problemer når jeg har sex med en fyr, altså vil han overhovedet kunne få pikken op i min skede uden det gør ondt? 6. Kan man mærke jomfruhinden og hvordan ved man om den er sprængt? Er der nogle af spørgsmålene som du/i mener jeg bør bestille en konsultation til? Jeg har ikke så meget lyst til at se min læge da jeg lider af angst. Det er super fedt man kan skrive til jer :-) Kan i sende svaret til min email? jeg ved ikke om jeg har lyst til at mit spørgsmål kommer med i brevkassen da især de sidste spørgsmål gør mig lidt flov og jeg håber ikke at der er nogen som ved det er mig som har skrevet. Hilsen mig

Svar:
Kære du
Sikke en masse tanker og spørgsmål. Nu skal jeg se om jeg kan komme omkring det hele. Jeg vil bygge mit svar op ligesom du har gjort - punkt for punkt.
1. Jeg kan ikke undgå at blive bekymret, når du skriver, at du slår dig selv. Det må gøre ondt, at blive slået, så man får blå mærker. Det kan ikke være rart. Når man får blå mærker skyldes det små blødninger i underhuden. Den tendens man har til blå mærker skyldes blodets evne til at størkne. Derfor kan man ikke have svære ved at få blå mærker, fordi man slår sig meget. Det kan helt sikkert få konsekvenser, at man slår sig selv. Selvfølgelig konsekvenser i huden og knoglerne alt afhængig af hvor hårdt du slår. Men mest af alt kan det have en masse konsekvenser for hvordan man har det med sig selv. Det er bestemt ikke et sundhedstegn og jeg vil meget gerne at du passer på dig selv og din krop. Og jeg har et forslag til dig sidst sidst i det her svar.
2. Din forbrænding kræver næsten samme svar som 1'eren. Det kan være enormt farligt at få forbrændinger alt afhængig af hvor store de er og hvor dybe (hvilken grad det er). Igen er jeg mest bekymret for de konsekvenser det har for dig selv - nu og i fremtiden.
3. Du skal ikke hælde vodka i dine sår og hudafskrabninger. Generelt skal man helst undgå at lave 'hul' på huden. Huden beskytter kroppen mod infektioner og sørger for at vi kan holde på væske og andre ting. Derfor skal du undgå at lave skade på huden. Hvis du får sår og hudafskrabninger, så skal du sørge for at holde det rent og tørt. Og går til lægen, hvis det ikke bliver pænere.
4. Man kan godt have klumpet udflåd. Nogle piger har bare tendens til lidt rødlig/brunlig klumpet udflåd. Det er helt i orden. Svampe infektion i underlivet kan også give klumpet udflåd. Det vil ofte være hvidt. Man kan ikke snakke om normal udflåd, da det er meget forskelligt fra pige til til pige og alt afhængig af hvornår man har menstruation. Den slags udflåd som kan være tegn til infektion er hvidt og klumpet eller udflåd, som lugter. Hvis du er i tvivl, så gå til lægen og spørg.
5. Det skal ikke gå ondt, når du du bruger dildo og ornanerer. Onani og sex skal man kun gøre hvis man har lyst og synes det er rart. Det der er vigtigt er, at man har lyst og er liderlig, fordi så bliver man våd i skeden og det er med til at tingene glider bedre og ikke gør ondt.
Og det vil være det samme, når du skal have sex med en fyr og derfor skal du ikke bekymre dig om din størrelse dernede, for man kan ikke sammenligne dildo og sex med en partner man har lyst til. Din skede reagerer forskelligt på de to situationer.
6. Det er meget forskelligt om man kan mærke jomfruhinden. Hos nogen er den næsten hård og meget tydelig, hos andre er den blød og svær at mærke. Generelt kan man ikke mærke jomfruhinden.
Men, kære du, jeg vil rigtig gerne sige til dig, at jeg bliver bekymret når jeg læser dit brev. At slå sig selv, lave forbrændinger og onanere når det gør ondt, det er virkelig ikke sundt og jeg kan ikke forestille mig at du har det godt når du gør sådan nogle ting. Jeg synes der er mange forskellige ting der kræver at du får snakket med en om det. Der sidder nogle søde mennesker her på vores chat, som du kan skrive til. Selvom du er ked af at gå til lægen på grund af angst, så er jeg sikker på at din læge vil være en god person at snakke med. Lægen har tavshedspligt og du kan sige lige hvad du vil. Hvis der er andre personer omkring dig, som du tror kan hjælpe dig, så skal du snakke med dem. Det er bare vigtigt at du ikke er alene om de ting vi her har skrevet om.
Pas på dig selv.
Mange tanker fra Line