Leukemi
brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Jeg har noget der hedder leukemi. Jeg har været indlagt på sygehus to gange og skal igen. Jeg kan ikke li at de stikker selom de bruder tryllekrem. min mor og far er ked af det fordi jeg måske dør. Hvoffor skal børn dø?

Svar:
Hej pige 10 år
Det er godt du skriver til mig om det du tænker om din sygdom.
Det er ikke meningen at børn skal dø, og det er derfor at du skal besøge sygehuset. De læger som er på sygehuset vil prøve at hjælpe dig så godt de kan. Når de skal hjælpe dig, så er de nødt til at stikke i dig, også selv om det gør ondt. Jeg ved det ikke er sjovt at blive stukket, det kan jeg godt forstå.
Men når du bliver stukket, så tænk på at lægerne gør det fordi det kan være med til at hjælpe dig med at komme af med din sygdom.
Jeg tror det er rigtig svært både for dig og dine forældre lige nu.  Du er ked af det og dine forældre er kede af det. Nogle gange kan det være svært at tale sammen når man er ked af det, men det hjælper at få talt om alt det som man går og tænker på.
Derfor syntes jeg du skal vise din mor og far hvad du har skevet til mig, og mit svar til dig. Hvis du ikke har mod til at vise din mor og far det, kan du måske vise det til en af sygeplejerskerne ?
Sammen kan I finde en sygehuspræst eller en psykolog på sygehuset som kan snakke med både dig og din mor og far. Det er vigtigt I får talt om det sammen selvom det er svært. Både psykologen og præsten er vant til at snakke om svære ting som døden og sygdom.
Jeg håber at du får det bedre - og at du får hjælp til at tale om det som er svært lige nu.
Kærlig hilsen
Iben