Leukeki (2)
brevkassespørgsmål af
Anonym
10 år
Hej Iben Jeg skal ikke have mere kemo-terpi nu :) Det er jeg glad for, for jeg blev syg og kastede meget op af det. Nu skal jeg kun have smertebehandling. Det er godt nok og jeg er sådan set glad for, at jeg ikke skal have de behandlinger mere.
Men jeg bliver ikke rask og det er jeg ked af. Jeg vil gerne leve noget længere. Jeg vil ikke dø. Jeg er nogen gange glad og nogen gange ked af det. Men jeg synes at jeg er mest ked af det. Jeg er også meget træt.
Jeg kan ikke lide når min mor og far græder. Min lillebror er så sød. Han er 4 år og han siger at jeg skal besøge ham når jeg bliver en engel. Han siger at jeg skal komme hen i hans børnehave så de andre børn kan se en engel. Jeg ved ikke om jeg bliver en engel? Jeg ved ikke hvad der sker. Jeg tror ikke rigtigt på det med engle men jeg ved ikke hvad der så sker.
Jeg er bange for at dø fordi jeg ikke ved hvad der sker. Der er ingen der VED det fordi man først finder ud af det når man er død og så kan man ikke sige det til nogen. Jeg bliver ked af det når jeg tænker på det. Jeg vil ikke dø! Hilsen C

Svar:
Hej C
Hvor er det bare dejligt at høre fra dig igen! :-) Og jeg syntes det er rigtig fint at du skriver til os igen, omkring de tanker som du går med lige nu.
Jeg er glad for at høre, at du ikke behøver at få kemo-terapi mere, når du fik det så dårligt af det og kastede op.
Jeg kan godt forstå at du er ked af det, og ikke vil dø. Jeg kan også godt forstå det er svært at se sine forældre græde. Men du skal vide at det er ok at græde, både at de græder, at du græder. På den måde får man nogle af de følelser ud af kroppen og så viser i hinanden at det er svært. Det er godt.
Det lyder også som om du har en rigtig kær lillebror, der betyder meget for dig og at du snakker med ham. Det er dejligt at høre.
Det er rigtigt at der er ingen der ved hvad der sker når man dør. Men det kan være, at du bliver til en engel, hvis du vælger at tro på det. Måske vælger vi selv hvad vi vil være efter døden, og hvis du gerne vil være en engel så du kan besøge din lillebror, så bliver du til en engel.
I mit sidste svar fortalte jeg at der var en hospitalspræst som du kunne snakke med. Det synes jeg stadig er en god ide, hvis du har lyst til at snakke om hvad der sker efter døden. Prøv at spørge lægen om han/hun kan hjælpe dig med at ringe.
Jeg syntes du er rigtig god til at skrive om de ting du tænker på, så det kan være at du kan logge på cyberhus chatrådgivning. Her kan du chatte med en anden voksen om hvad du oplever lige nu.
Du får et stort kram fra mig og jeg håber at du kunne bruge mit svar.
Kærlig Hilsen
Iben