laang mens 2.

brevkassespørgsmål

laang mens 2.

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

heej igen cyberhus det er den 15 årige pige igen jeg har nu haft min mens. i 12 dage og er efterhånden ved at være pisse træt af det da det ik bare er lidt pletblødninger men stadig meget. Kan jeg ikke stoppe det på en måde ?? havde os lidt kramper igår skal jo stoppe med mine p piller og holde pause på søndag og jeg orker virkelig bare ik at skal have det igen fordi det er så sygt træls og jeg hader det virkelig og jeg vil os rigtig gerne i seng med min kæreste som jeg kun ser i weekenderne og det kan jeg ik pga. det lort. Det er min 1. måned på p piller

Svar:

Hej igen.

Jeg kan godt forstå du synes det er rigtigt træls og ubehageligt. Og som du selv fortællerr, så giver det en vis begrænsning i de fysiske udfoldelsesmuligheder.

Ikke desto mindre vil mit svar være hen ad det samme: når man starter op på p-piller er der risiko for uregelmæssigheder og det er helt normalt.

Hvis du synes det slet ikke er til at leve med, kan du gå til din egen læge og få noget medicin som kan hjælpe med at styre blødningen. Det er dog sjældent, at man sådan går ind og behandler med den slags på en enkelt længerevarende blødning. Man har faktisk slet ingen erfaring med at bruge det på patienter under 15 år (ved godt du er 15, men alligevel). Det er lidt svært at konkludere noget som helst på en enkelt blødning; man er ligesom nød til at se, om der danner sig et mønster.

Så overordnet vil jeg sige, at du må væbne dig med tålmodighed, men at der er en "livsline" hvis det hele bliver for uudholdeligt.

Hvis det bliver ved med at genere dig, så kan det jo også godt ske du, i samråd med din læge, skal kigge lidt på hvad der ellers er af måder at beskytte sig på.

held og lykke med det. Håber det kommer under kontrol.

Mange hilsner, Susanne