laang mens.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hej cyberhus jeg er en pige på 15 år og jeg er lidt i tvivl om min mens. jeg er for nylig lige startet på p piller ( ca. 3 uger siden) og tager pillen hver dag men alligevel har jeg fået min mens. og den har nu varet i 9 dage indtil videre og det bekymrer mig en del. Det bløder stadig meget og jeg har os mavekramper her den 9 dag min tampom er typisk fyldt op efter 5-6 timer. Jeg kan ikke helt forstå det da jeg jo er på p piller og jeg skal holde pause om 5 dage får jeg det så igen????

Svar:
Hej Med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå du bliver lidt i tvivl om det hele når de krop reagerer sådan.
Først og fremmest tror jeg vi skal have på det rene, hvordan p-piller virker: De har flere indsatsvinkler, men den vigtigste er nok, at de simpelthen hæmmer ægløsningen ved at hæmme dannelsen af de to kvindelige kønshormoner der står styrer menstruationscyklussen.
I den naturlige cyklus - som ikke er forstyrret af p-piller - får man en blødning, når hormonniveauet naturligt falder i slutningen af cyklussen efter en ægløsning. Når man tager p-piller får man blødningen fordi man holder pause med hormonpåvirkning. Denne blødning er altså ikke udtryk for ægløsning, hvilket gør den store forskel, da det jo er under ægløsningen man kan blive gravid.
Nå, men som det nok fremgår, så er det alt sammen et resultat af en kompliceret sammenspil mellem hormoner i kroppen.
Når man så starter på p-piller, roder man lige pludseligt ved den balance, hvilket kroppen lige skal have lov at vende sig til. Det kan dog betyde, at man i sær det første stykke tid efter man er begyndt på p-piller kan få nogle underlige, meget uregelmæssige blødninger også mens man tager p-pillerne. Det er helt normalt at man gennem de første par måneder kan pletbløde mens man tager pillerne eller at man f.eks slet ikke bløder i pausen!!
Nu ved jeg godt du lidt mere end plet-bløder denne gang, men det er jo også første cyklus du er startet op i, så det kan sagtens nå at rette sig af sig selv.
Jeg synes derfor du skal prøve at se om det er lige sådan når du når ind i anden og evt. tredje cyklus. HVis du fortsat har sådan gennembrudsblødninger ( det kalder man det når man bløder mens man tager pillerne) synes jeg du skal gå til læge igen. Det er nemlig sådan, at der er forskellige mængder østrogen i p-piller. Man starter altid med de piller der har det laveste indhold. Hvis man har gennembrudsblødninger på dem, prøver man nogle med lidt højere indhold osv. indtil cyklussen normaliserer sig.
Jeg håber dette var svar nok på dit spørgsmål.
Mange hilsner, Susanne