kønssygdomme

brevkassespørgsmål

kønssygdomme

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 14 år 1 måned siden

hej jeg er en pige på 17 år. jeg har efter hånden været i seng med mange drenge.. men er aldrig blevet tjekket for nogen sygdomme? hvordan ved man hvornår man har fået en kønssygdom? kan det være farligt at have kønssygdomme? kan det gå udover ens chanche for at blive gravid? håber i vil svarer for går og tænker på det hver dag:) knus den spørgende pige ;)

Svar:

Hej pige

Det er godt, at du tænker over om du kan have kønssygdomme. Kønssygdomme kan nogen gange give symptomer i form af fx smerter, svie, udflåd blødning osv. Men mange tilfælde er helt asymptomatiske, dvs. de giver ikke nogen symptomer overhovedet. Derfor kan man sagtens have en kønssygdom uden at man mærker noget til det.

Man godt have problemer med at blive gravid, hvis man har haft en kønssygdom. Der er flere unge, der får kønssygdommen chlamydia (som sjældent giver symptomer), og det er en sygdom man kan blive infertil af, dvs. at man ikke kan blive gravid.

Derfor synes jeg, at det ville være en god ide, hvis du blev tjekket hos din læge for kønssygdomme. Det vil også være en meget god idé at bruge kondomer. Det er den eneste præventions form, der beskytter mod kønssygdomme. De andre præventions midler som fx p-piller beskytter kun mod graviditet.

Med venlig hilsen

Gowsini Joseph

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål