Kyssesyge?

brevkassespørgsmål

Kyssesyge?

brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Oprettet 9 år 7 måneder siden

Hej Cyberhus.

Jeg har haft ondt i halsen i en uge og har så i en uge nu begyndt at hoste og er blevet snottet.

Det bliver hverken bedre eller værre. Min mor siger at det kan være at jeg har kyssesyge Da det nu har stået på i 2 uger.

Jeg har så læst om det på nettet og har fundet ud af at ens milt kan blive forstørret og at den kan sprænge

især ved for meget aktivitet. Så har jeg spurgt mig selv om man dør hvis det sker så gør man det?

Jeg skal til lægen på fredag og se om jeg HAR kyssesyge så hvordan foregår det? Skal man stikkes?

Og hvis man bliver stukket kan lægen så komme til at ramme en nerve? Og hvad er symptomerne på kyssesyge??

Håber du kan hjælpe.

Hilsen Dida. :)

Svar:

Kære Dida

Tak for dit spørgsmål omkring kyssesyge.

Kyssesyge, eller mononukleose som det også hedder, er en virus. Sygdommen kaldes kyssesyge, fordi den smitter via spyt. Men den kan også smitte via nys og hoste, så man behøver altså ikke have kysset for at blive smittet!

Langt de fleste af os vil blive smittet med virussen, men det er kun ca 25% der får symptomer og bliver syge. Når man har haft kyssesyge 1 gang, er man immun over for virussen, dvs at man ikke kan få sygdommen igen, heller ikke selv om man ikke havde nogen symptomer. Så de fleste af os går altså gennem livet uden at vide, at vi har haft kyssesyge. Det er typisk unge mellem 10-19 år, der får symtomer og bliver syge af virussen.

De klassiske symptomer på kyssesyge er feber, ondt i halsen og hævede, ømme lymfeknuder på halsen. Derudover vil mange også være trætte, have hovedpine, nedsat appetit og kulderystelser. Mange vil også have hævede mandler i munden, og der kan være hvide belægninger på mandlerne. Din læge vil derfor også kigge dig ind i munden, når du skal undersøges for kyssesyge.

Som du selv skriver kan milten og faktisk også leveren blive forstørret, det ses hos omkring halvdelen af personer med kyssesyge. Man kan ikke selv mærke, om ens lever eller milt er forstørret. Det er rigtigt, at milten kan sprænge, men det er meget meget sjældent (kun 0,1 - 0,2%). Hvis en milt sprænger, dør man ikke af det. Man vil få ondt i maven og komme på sygehuset, hvor lægerne så vil vurdere, om det er nødvendigt med en operation. Men det er derfor, at man fraråder personer med kyssesyge at dyrke sport, især kontaktsport, hvor man kan få slag mod maven. Og det giver jo oftest sig selv, da man jo mest har lyst til at ligge i sengen, når man er syg! Man fraråder også personer med kyssesyge at drikke alkohol, da leveren som sagt kan være påvirket.

Lægen kan undersøge for kyssesyge både ved at tage en prøve fra din hals med en vatpind og ved en blodprøve. Blodprøven er den mest sikre metode. Hvis du skal stikkes, skal du ikke være bange. Det gør selvfølgelig lidt ondt, men typisk ikke så ondt, som man havde forestillet sig. Teoretisk set kan man godt komme til at ramme en nerve, men det er sjældent, da nerverne ligger meget dybere end blodårerne. De blodårer man tager blodprøver fra ligger lige under huden, så man skal altså ikke stikke særlig dybt og kommer slet ikke i nærheden af nerverne.

Du skriver, at du også er snottet. Kyssesyge i sig selv giver ikke forkølelse, men man kan selvfølgelig godt både være forkølet og have kyssesyge. Men en helt almindelig forkølelse med snot og ondt i halsen kan sagtens vare 2 uger. Men det er fint at blive undersøgt for kyssesyge.

Der er desværre ingen behandling for kyssesyge, og det tager cirka 2-4 uger at komme sig.
Jeg håber, det var svar på dine spørgsmål. Rigtig god bedring, forhåbentlig er det bare en forkølelse!

Mvh Anne