Kugle på testiklen
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Cyberhus Jeg opdagede for ca 2 ugers tid siden at jeg på min venstre testikel har en lille "kugle". Den er mindre end en ært. Det gør ikke ondt overhovedet, og jeg har heller ikke været øm eller noget i den retning. Jeg ville bare høre jer om, at det måske var normalt eller jeg er ved at udvikle en form for sygdom eller noget i den retning? håber på hurtigt svar, er en smule bekymret. Jeg vidste ikke helt hvilken kategori dette spørgsmål skulle være inde under, så jeg valgte bare den her. Håber at det er i orden.

Svar:
Kære du,
Det var godt du skrev ind, så vi kan få styr på din bekymring. Også rigtig dejligt at høre at du holder øje med de forandringer der sker i din krop.
Man kan have mange forskellige sygdomme i testiklerne. Blandt andet infektioner, som fåresyge, som kan give store hævede testikler. Men hvis du har fået de almindelige vaccinationer, så er du helt sikkert vaccineret mod det.
Man kan også få noget, som hedder spermatocele. Det er en lille bobble eller cyste, som kan komme i bitestiklen. Det er helt ufarligt og skal ikke behandles.
Men til sidst kan man også, som i alle andre organer, få kræft i testiklerne. Og man ser nogen gange testikelkræft hos unge, som dig. Når man har kræft i testiklerne, så gør det heller ikke ondt og man kan mærke en lille klump, som du beskriver. Men jeg vil skynde mig at sige at det er meget sjældent. 1 ud af 10.000 mænd får det og derfor er det stadig meget usandsynligt.
Men selvom jeg mener det kan være spermatocele, som er helt ufarligt, så synes jeg du skal tage til lægen og få ham/hende til at tjekke det. Det kan nemt tjekkes med ultralyd (som er det man bruger på maven af gravide) og gør ikke ondt. Så kan du få helt ro i sindet og ikke bekymre dig mere.
Held og lykke!
Venlige hilsner fra Line