Kroniske smerter i skulderen
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Cyberhuset,
Jeg har siden starten af 2015, haft kroniske smerter i venstre skulder af en ukendt årsag, måske det skyldes en overbelastning. Jeg valgte i første omgang at tage hos min egen læge hvor jeg blev henvist til en fysioterapeut hvor jeg fik nogle øvelser jeg skulle udføre derhjemme, dog hjalp det ikke. Jeg blev derfor henvist til en reumatolog, hvor jeg fik foretaget en ultralydscanning og efterfølgende fik blokader 3 gange fordelt over månederne og fik samtidig nogle hjemmeøvelser. Jeg bad om journalen og her er hvad der står: nuværende symptomer udgøres af kliklyde og aflåsning.udstråling mod nakken, skulderbaldet og armen. Den seneste blokadebehandling jeg fik var i april 2016 og samtidig en ultralydscanning, hvor der stod: ve. skuderled viser bicepssenen på plads i sulcus omgivet af væske  og med Dopplersignal i længdesnittet, men normalt kalibreret subscapularissene. Fortykket, uregelmæssigt ekkomønstret supraspinatussenne, men normal infraspinatussene. Smal væskefyldet bursa subdeltoidea/ subacromiale. Normalt AC led. Supraspinatussenen passerer ikke under acromion. Nu er min behandling hos reumatologen afsluttet og han sagde han ikke kunne gøre mere. Blokadebehandlingen har overhovedet ikke hjulpet, heller ikke øvelserne. Mit spørgsmål er, hvad er næste skridt? skal jeg kontakte en kiropraktor eller kan der ikke gøres noget ved det? det er nemlig ret generende og jeg døjer med kroniske smerter hver eneste dag.

Svar:
Hej med dig.
Det er da virkelig træls, jeg skal se om jeg kan give dig et godt råd.
Umiddelbart lyder det til, at du er blevet grundigt undersøgt. Det er dog svært for mig udfra det der står i din journal helt at vide, hvad man tænker der har været problemet. Normalt når man giver blokader er det pga. det der hedder inflammation, som er irritation i feks. et led, eller sene som gør, at det gør ondt, hæver mm. Ud fra scanningsvaret lyder det til, at det er din supraspinatussene der har været problemet. Det er en sene fra en af musklerne omkring skulderen.
Der er mange forskellige årsager til skuldersmerter, jeg er ikke skulderekspert, men måske en MR-scanning vil kunne skabe klarhed over problemet. Nogle gange skal det også bare have hvile, ofte i længere tid, men når det er sagt, så synes jeg heller ikke, at unge mennesker skal have ondt uden man ved hvorfor.
Mit råd er derfor, at jeg synes du skal gå til din egen læge, om ikke andet så for, at få forklaret hvad der præcis har været problemet, og hvad du kan forvente ift. hvornår det bliver bedre. Hvsi der ikke helt er klarhed omkring diagnosen, kan det være du skal henvises til ortopædkirurg, eller MR-scanning af skulderen. Det er din egen læge der skal henvise dig, og nogle gange kan det også være fint, at få en ny vurdering både fra din egen læge, men også fra en anden speciallæge inden der bliver gjort mere umiddebart.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og god bedring.
Mvh. Lea