Konstant sulten
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej! Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med :) Jeg er en pige på næsten 15 år, som altid har været forholdsvis høj og slank. Jeg har desuden været nogenlunde tidligt udviklet (fik menstruation som 11-årig og er stort set ikke blevet højere de sidste par år). Min menstruation begyndte sidste sommer at komme hver 2. uge (en uge med menstruation, en uge uden, en uge med osv.) efter at have været regelmæssig i 2½ år. Det førte til, at jeg valgte at tage til læge og bede om p-piller for 3 måneder siden i håb om, at p-pillerne ville gøre min menstruation regelmæssig. På det tidspunkt var jeg meget tynd! Jeg vejede 54 kg og var 1,71 meter høj. Lægen lod også til at være bekymret for om jeg var FOR tynd, men jeg fik lov til at få p-piller efter at have forsikret hende om, at jeg spiste helt normalt og dyrkede sport = kort sagt levede sundt. P-pillerne gjorde da også min menstruationscyklus normal, men kort tid efter jeg begyndte at tage pillerne, begyndte jeg at blive helt vanvittig sulten! Ikke lækkersulten eller noget i den stil, men virkelig sulten efter rigtig mad. Jeg spiste mere end 3 gange så meget som jeg plejede og var næsten altid sulten igen under en time efter jeg havde spist. Jeg kunne sågar finde på at stå op midt om natten for at spise, hvilket jeg aldrig har gjort før. Det stilnede lidt af igen, men jeg nåede at tage nogle kg. på, hvilket også var synligt. Jeg kunne dog sagtens bære det, fordi jeg som sagt var meget tynd da jeg begyndte at tage pillerne. Men nu er jeg begyndt at blive sulten igen! Er dog lidt i tvivl om, om jeg virkelig ER sulten :/ - jeg er bare næsten blevet besat af tanken om mad og min mave rumler hele tiden. Jeg er bange for, at jeg ikke er god nok til at lytte til min krop og bare spiser når den rumler, uanset om jeg virkelig er sulten. Jeg har lige haft kyssesyge og der går derfor noget tid før jeg må dyrke sport igen. De ekstra kg og den øgede sult er begyndt at irritere mig, men jeg kan ikke rigtig komme af med kiloene, især ikke nu, hvor sport er udelukket. Er der en sammenhæng imellem p-pillerne og den øgede sultfølelse? (Har før hørt om folk der tager på når de begynder på p-piller, men har altid fået at vide, at det bare var fordi mængden af vand i kroppen blev øget) Hvordan skal jeg kende forskel på, hvornår jeg virkelig er sulten og hvornår min mave "bare" rumler? Og hvordan skal jeg undgå at tage på, nu hvor jeg ikke må dyrke sport? Håber I kan hjælpe :)

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om, at man kan få voldsomt øget appetit af p-piller. Jeg har undersøgt bivirkningsprofilen på de mest gængse opstarts p-piller og der er ingen af dem, der nævner det som et fænomen. Ikke desto mindre, rykker de jo lidt rundt på hormon balancen hvilket i andre tilfælde kan give øget appetit ( f.eks. graviditet som du nok ved). Så teoretisk kunne jeg godt forestille mig, der var en direkte sammenhæng.
Som du selv siger, så kan du sagtens bære de ekstra kilo, men hvis det generer dig meget, kan du også gå til din læge og prøve nogle andre p-piller. Der er mange forskellige typer og der er mange der skal prøve nogle forskellige typer af før de finder den type der er helt rigtig for dem.
Noget helt andet er, at man godt kan dyrke sport når man har/ har haft kyssesyge. Det man advarer imod er KONTAKT-sport, altså alle former for sport, hvor man kan komme til skade ved at en modspiller giver en en albue i siden eller noget i den stil ( lever og milt er typisk forstørrede når man har haft kyssesyge og kan briste ved et sådant traume og SÅ bliver man syg). Det vil altså sige at man sagtens kan løbe eller cykle, når bare man tager den med ro og ikke vælter på cyklen eller noget i den stil.
Når det så er sagt, så lå du lige på grænsen til undervægtig før du startede på p-pillerne, så det er nu nok godt nok at du har fået lidt ekstra kilo. Dem ville jeg holde fast i hvis jeg var dig:-)
Håber mit svar kunne hjælpe dig lidt. Så ved du da hvad dine muligheder er.
Mange hilsener,
Susanne