kolde hænder, fødder, og næse

brevkassespørgsmål

kolde hænder, fødder, og næse

brevkassespørgsmål af
16 årig pige
16 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

hej, jeg er en 16 årig pige, og jeg har ALTID kolde fødder og hænder, jeg kan ik huske hvornår jeg sidst var varm på hænderne eller fødderene. Jeg sidder altid som den eneste og fryser i mit klasse lokale, også selvom der er varmt, mit ansigt bliver helt koldt ( især min næse). jeg har haft det her problem siden jeg var omkring 11-12 år, så mit spørgsmål er, hvorfor har jeg det som jeg nu har det, hvad kan årsagen være til det? og hvad hjælper på det, for kan ik for noget til at virke.

Svar:

Hej

Det du beskriver lyder som det vi kalder "Raynauds fænomen". Det skyldes spasmer (små muskelsammentrækninger) i de små blodkar i fingre, tæer og næse. Disse spasmer provokeres af koldt vejr, og gør at blodforsyningen til fingre og tæer bliver endnu dårligere. Derfor bliver fingrene blege (eller blå) og kolde og nogle gange gør det også ondt.

Det kan være rigtig generende, men det er heldigvis meget sjældent noget alvorligt. Den bedste behandling består i at forebygge. Dvs. Gå med handsker og varme strømper, også selvom vejret egentligt ikke er så dårligt.

Hvis du stadig har mange symptomer kan man prøve med medicinsk behandling, men så skal det også være meget slemt, da mange får bivirkninger der er værre end de oprindelige symptomer.

Det kan desuden være en god ide at få undersøgt dit blodsukker hos lægen, da det i sjældne tilfælde kan være det første tegn på sukkersyge.

Jeg håber du kan bruge mit svar

Venlig hilsen Simon

Simons billede
Simon har svaret på dette spørgsmål