Knækker hele kroppen
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus. Jeg vil først lige takke jer for denne her fantastiske hjemmeside :)
Jeg vil bare lige spørge om det er sundt af knække hele kroppen. Jeg ved at nogle knækker fingre, eller lige hurtigt tæerne. Men jeg knækker både fingre, tær, nakke og ryg. Først knkkede jeg kun fingre, også begyndte jeg at knække tær, så en dag knækket min nakke ligepludselig ved en let bævegelse, og der begyndte jeg at knække nakke.
Så en dag havde jeg lidt ondt i ryggen, også knækkede jeg knoglene i ryggen, men jeg føler at min ryg har det bedre når jeg knækker den. Det er bare en vane, og min mor tvinger mig til at stoppe, hun siger at det er usundt osv. Men det er jo en vane? Og hvordan kan man stoppe den. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
Vh 13-årige pige

Svar:
Hejsa
Dejligt du er glad for vores hjemmeside, tak for rosen :-)
Jeg vil tillade mig at dele knækkerierne i to og vil samtidigt give dig ret i, at det jo nok er blevet en vane.
1) Knæk i fingrene er ikke skadeligt, der er lavet to undersøgelser - den ene af en mand der i 50år knækkede fingre på den ene hånd og ikke den anden. Efter 50år fik han undersøgt begge hænder og der var ingen påviselig forskel. Man mener derfor ikke, at det øger risikoen for fx. gigt. Særligt fordi lyden fremkommer pga. små luftbobler i leddene. Om det samme gælder tæerne er jeg lidt usikker på - men det kunne jeg forestille mig. Jeg kan desværre ikke finde noget litteratur på området.
2) Hvad angår knæk i nakke og ryg ville jeg være lidt mere forsigtig. Det kan godt være de små led omme i ryggen og nakken, der laver lyden, når de "sætter sig på plads". Hvis der er tendens til at de små led forskubber sig, vil det være en rigtigt god idé at lave forebyggende træning, så det ikke er nødvendigt at knække. Har du tendens til, at det gør ondt i ryggen/nakken bør du fx via din egen læge få en henvisning til en fysioterapeut, der kan tjekke dig igennem og se om der er brug for øvelser, når musklerne omkring ryggen trænes holdes leddene bedre på plads.
Har du allerede nu indimellem ondt i ryggen, er det en rigtigt god idé, at komme igang med træning, så du kan få en sund og stærk ryg, der kan holde længe.
Kort sagt - det er ok, at knække fingre, selvom det kan lyde ubehageligt for andre, men knækkeriet med nakke og ryg bør du være varsom med. Det er vigtigt at træne rygmusklerne der holder leddene på plads og undgå at knækkeriet bliver nødvendigt. Rygsmerterne bør du få tjekket op ved egen læge og meget gerne få en henvisning til en fysioterapeut.
Jeg håber, at du kan bruge svaret.
Mange hilsner
Eva