Knude i brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej. Jeg har haft en knude i det ene bryst i snart to år. Jeg var ret bange dengang og spurgte min mor, som er sygeplejerske, om det var noget, der skulle undersøges. Det mente hun ikke det var. Jeg har ikke tænkt så meget over det siden. Den er der stadig, måske lidt mindre, og der er ikke noget tilsvarende i det andet bryst. Jeg kunne forstille mig, at I ville anbefale mig stadig at få det tjekket. Men jeg vil virkelig gerne vide om, hvis det nu var kræft, at jeg så ikke ville været blevet syg nu, når der nu er gået to år? Altså hvor langt tid efter, man opdager et kræftknude, bliver man fysisk syg? Det skal lige siges, at jeg er ret sent udviklet, og at mine bryster er vokset lidt siden for to år siden. Mvh. Løven.

Svar:
Hej Løven.
Det er godt du spørger når du er i tvivl og er opmærksom på de forandringer der sker i din krop.
Jeg tror heller ikke du har kræft. Men efter som jeg ikke kan se eller mærke din knude i brystet, syntes jeg du skal snakke med din mor om det igen og fortælle hende at du bekymre dig om hvad det er og kan være. Hvis du har lyst til det kan du jo vise hende den og lade hende mærke på den. Hvis ikke du har mod på det, syntes jeg bestemt du skal kontakte din læge og få en tid så han/hun kan undersøge dig.
Der findes mange forskellige kræft former, nogen bliver man hurtig syg og dårlig af, andre kan man have i rigtig mange år før man pludseligt bliver dårlig af dem. Som skrevet, jeg tror ikke du har kræft, men jeg syntes du skal undersøges for hvad det så kan være. Nogle har hævede mælkekirtler, nogle får små vandfyldte cyster i brysterne, det er ikke farligt. Men min anbefaling til dig er snak med din mor om tingene eller en anden du har tilllid til og gå så til læge og bliv undersøgt. På den måde bliver du fri for at bruge mere energi på at tænke på det.
Med venlig hilsen
Anette