knude i brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej.
jeg har haft min mens i lidt over et år, og her den anden dag var der en læge på besøg i min klasse. Hun sagde til pigerne at vi skulle begynde at tænke over de ting man kunne få som voksen og alt sådan noget.
Så hun fortalte os at en uges tid efter at vi havde haft vores mens, skulle vi mærke på vores bryster, for at se om der var tegn på kræft.. det gjorde jeg så....
De fleste fra min klasse har pænt store bryster, også jeg.. Jeg opdagede at jeg har en stor knude i mit venstre bryst.. kan det være kræft?
Jeg tør ikke sige det til min mor, da vi ikke har et særlig godt forhold for tiden.. Jeg vil meget gerne have det undersøgt, men er ikke meget for at nogle røre ved mine bryster..
Håber du kan hjælpe mig med at finde ud af om det er noget jeg skal have undersøgt.
k.h
R.

Svar:
Kære R.
Det er rigtig godt at du er så opmærksom på din krop, og hvad der sker med den.
I din alder er man i en periode hvor kroppen begynder at udvikle sig, og man begynder at få former på kroppen. Det gælder også brysterne som bliver større.
Når brysterne udvikler sig, dannes der fedt og noget der hedder mælkekirtler i brysterne. Det kan godt mærkes som små knuder i brystet, og jeg tror det er det du kan mærke. Derfor syntes jeg ikke at du skal være så nervøs, og jeg tror ikke det er kræft du har fundet.
Det er ikke sådan, at man får kræft i brysterne en uge efter man har mens, og du har slet ikke den alder hvor man normalt får brystkræft.
Hvis du stadig er urolig efter mit svar, så syntes jeg det er en god ide at du snakker med en voksen om det. Det behøver ikke at være din mor, men måske en anden voksen du snakker godt med.
Du kan også tale med den skolelæge/sundhedsplejeske som holder til på din skole. De er vant til at tale med børn og unge om alle mulige ting og vil måske også kunne hjælpe dig her.
Hvis der er noget man er urolig for, så er det en god ide at få sat ord på det, og få snakket det igennem med nogen.
Venlig hilsen
Iben Bach Pedersen