Knude i brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej.
Jeg fandt en knude i brystet for tre måneder siden og blev rigtig bange. Jeg fandt så senere ud af, at det er meget normalt for
unge kvinder, og at det sjældent er af betydning.
Jeg fortalte min mor det efter en måned, og hun sagde, at vi lige skulle se om den stadig var der efter min menstrutation (jeg fortalte ikke, at det allerede havde været der en måned).
Efter min menstrution spurgte hun om den stadig var der, det sagde jeg ja til og siden da har vi ikke snakket om det. Jeg tror måske hun har glemt det.
Pointen er at jeg har meget lidt lyst til at tage til lægen, vil helst bare have, at den bare forsvinder! Har lykkeligt gået og ignoreret den i noget tid.
Er det normalt, en knude bliver så længe? Og hvis man tager til læge, hvordan bliver man så undersøgt?
På forhånd tak.
Hilsen K

Svar:
Kære K.
Jeg synes, at det er godt, at du holder øje med dit brystvæv ved regelmæssigt at mærke efter, om det er, som det plejer.
Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvor knudret ens brystvæv er, og det er svært for mig at sige, hvad det er for en knude, men det kan sagtens være almindeligt kirtelvæv.
For en god ordens skyld, mener jeg dog, at du bør få undersøgt det hos din læge. Ved undersøgelsen vil din læge mærke begge dine bryster og armhuler efter for knuder. Desuden plejer man at kigge efter andre uregelmæssigheder som asymmetri, hudforandringer mv.
Måske vil lægen også spørge dig om der har været træthed, appetitløshed og vægttab, samt om der er tilfælde af brystkræft i familien.
Undersøgelsen er overstået på ca 1-2 min og gør ikke ondt.
Jeg kan godt forstå, hvis du føler dig lidt forlegen over at skulle undersøges i dette område - det gør de fleste kvinder. Men ved at få det undersøgt kan du få en afklaring, så du ikke behøver at gå og bekymre dig unødigt.
Med venlig hilsen,
Læge Helena Grove