Knude i bryster
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej... Jeg har haft en knude i hvert bryst lige siden jeg begyndte at få bryster, den har samme str i begge bryster, og er kun øm når jeg har mens..
knuderne er ret sådan store, de er ligesom lange op ad.
min mor sagde da jeg var lille at det bare var fordi mine bryster vokser, jeg er 17 år idag og har dem stadig...
jeg er ret bange for det er noget farligt, eller er det bare fordi mine hormoner stadig er igang og er i puperteten?

Svar:
Hej med dig!
Mange tak for et rigtigt godt spørgsmål.
Jeg forstår, at du har haft knuder i begge dine bryster og de kom da du først startede med at få bryster. Det er meget normalt at mærke knuder når man begynder at få bryster. Knuderne varierer som regel i størrelse og bliver ømme op til menstruationen. Brystvævet er meget følsomt for de hormonændringer der sker i forbindelse med menstruationen, og derfor er det normalt at brysterne ændrer sig i takt med cyklus.
Det er en god ide at blive vant til at undersøge sine bryster. Hvis man undersøger dem regelmæssigt er det nemmere at mærke hvis der sker store ændringer i de knuder du mærker. Det er meget beroligende, at du mærker knuder i begge dine bryster. Man skal være opmærksom, hvis knuden i det ene bryst ændrer form, vokser meget eller selve brystet ændrer form, i så fald kan man få dem mærket efter hos sin egen læge.
Jeg håber, at mit svar har gjort dig lidt klogere på dine bryster.
Mange hilsner
Marie