knude
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
hej jeg er en pige på 16 jeg har ikke fået min mens. endnu og jeg har kun lidt bryster, her for nylig kunne jeg mærke en mellemstor knude i mit højre bryst, den var fast men ikke øm eller noget, og jeg blev ret bange, det var ikke det typiske som når ens bryster er i "vokse alder" den sad også højere oppe på brystet. jeg har snakket med min mor, hun siger også at jeg skal få det undersøgt, man siger at man ikke rigtig får brystkræft når man er i min alder, men jeg er alligevel bekymret. hvad kan det være? mvh mig

Svar:
Kære du,
Det er yderst sjældent (det vil sige cirka 2 ud af 4000 kvinder) at kvinder under 25 år får brystkræft. Derfor vil jeg også skynde mig at understrege at det er meget usandsynligt i din alder. Hvis I har en historie i familien med mange brystkræft tilfælde, synes jeg dog, du skal få din læge til at undersøge dig.
I puberteten er der mange piger, som mærker knuder i deres bryster. Det er helt ufarlige bindevævsknuder, som man kalder fibroadenomer. De går nogen gange væk igen, men de kan også forblive i brystet. Du kan kende dem, ved at de ikke sidder fast i bunden. Det vil sige, at du kan smutte dem mellem fingrene som en mandel.
Håber det kunne berolige dig.
Venlige hilsner fra Line