Knop under penis
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej, jeg har en ret stor rød knop under penis, ved roden. Jeg synes ikke rigtig det ligner en bums, da den ikke kan trykkes ud. Jeg har også 4-5 små hvide knoppe på mine testikler, der kan godt trykkes noget hvidt ud som en bums, men de går aldrig væk, tror de har været der i flere måneder. Håber i kan hjælpe.

Svar:
Hej med dig
Du har en stor rød knop bag på penis og 4-5 små hvide knoper på dine testikler.
Det ser anderledes ud end det plejer, og måske gør det endda ondt? Det er svært for mig at fortælle dig præcis, hvad det er, når jeg ikke har mulighed for at se og undersøge det.
Der sker/er sket en del forandringer i penis omkring din alder. Det hele vokser og ændrer sig meget i løbet af få år. Det gør huden også. Der kommer behåring og flere små kirtler i huden. Hvis jeg skal komme med et bud på, hvad det kan være, vil jeg gætte på, at de små hvide knopper er små kirtler i huden på pungen, og den større røde knop kan være en kirtel, hvor der er kommet en lille infektion i kirtlen med bakterier fra huden. Hvis man barberer sig i området, er der øget risiko for små infektioner i hudkirtlerne, og der fx kan komme både små hvide og røde knopper. Hvis man har ubeskyttet sex, er der også større risiko for infektioner i penis eller testiklerne, men symptomerne er noget anderledes end det, som du beskriver.
Jeg tror, at en lille hudinfektion er den mest sandsynlige forklaring på knopperne. Jeg synes, at du skal leve videre, som du plejer og hold samtidig øge med dem og se, om de ikke går i sig selv i løbet af de næste 2-3uger. Hvis ikke det bliver bedre, hvis det spreder sig eller pludselig gør meget ondt, synes jeg, du bør bestille en tid ved din læge og få kigget på det. Når du er 16 år, kan du bestille en tid ved lægen og blive undersøgt alene, hvis du foretrækker det. Du må også gerne have en ven, veninde, kæreste eller din far eller mor med. Bemærk at din læge har pligt til at informere dine forældre, hvis du fx skal have behandling eller skal videre på sygehuset.
Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål.
vh. Jens