kløen og svien i skeden
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej jeg har gået med dette problem i et stykke tid. jeg har kløen og svien i skeden og mit udflod er brunt og det bløder fra det en gang imellem men det er ikke menstruation. jeg håber i ved hvad det er. hilsen en pige der er irriteret over at det klør og svir

Svar:
Hej med dig.
Godt du skriver og spørger, der sker så meget med kroppen når man er teenager, så det kan være svært at holde styr på det hele. Jeg skal hjælpe dig så godt jeg kan.
Kløe og svie i og omkring skeden er tegn på svamp. Svamp er helt normalt når man er ung. Det kommer typisk fordi der er for fugtigt mellem benene på én, forstået på den måde, at hvis man går i stramme bukser, syntetiske underbukser der ikke er så gode til at optage fugt, eller hvis man tit går med trusseindlæg. Svamp skal behandles med medicin, det går altså ikke over af sig selv.
En anden mulighed er det der hedder bakteriel ubalance. Det kommer når man får andre bakterier i skeden. Normalt er der en masse naturlige bakterier i skeden, men når der kommer nogen andre, typisk fra endetarmen (de kan komme op til skeden hvis man tørre sig bagfra og forud i stedet for fortil og bagud), bliver den naturlige balance skubbet, og man kan få svie, og ændret udflåd. Dette skal også behandles med medicin.
En tredje mulighed kan være klamydia, men denne er en seksuelt overført sygdom, så hvis du ikke har været seksuelt aktiv er klamydia usandsynligt. Det er dog yderst vigtigt at få undersøgt om du har klamydia hvis du er seksuelt aktiv, idet denne sygdom er smitsom, og kan give varige skader på dit underliv, og evt. gøre, at man ikke kan få børn når man bliver voksen. Klamydia skal også behandles med medicin.
At dit udflåd er brunt og med lidt blod engang imellem tyder på, at slimhinden i din skede er medtaget af infektionen, og derfor har udflådet fået en anden farve end normalt. Udflådet kan også blive mere grynet end det plejer.
For at blive behandlet med den rigtige medicin er det vigtigt du går til lægen. Lægen laver så en undersøgelse af dit underliv, og kan højst sandsynligt stille diagnosen med det samme. Hvis du er nervøs for undersøgelsen er det en god idé at sige det til lægen når du kommer. Så kan de gøre det ekstra nænsomt, så det ikke bliver ubehageligt for dig.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea