Kløe og ondt
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg har for nylig fået en kløen ved skeden. Det er mest ved klitten, indersiden af skamlæberne og "kanten" af skedehullet.
Efterhånden er det også begyndt at gøre ondt, som om jeg river mig når jeg rør ved den ene skamlæbe og ved klitten ( er i tvivl om jeg har revet mig selv med papiret på min skole, når jeg har kløet mig), på den ene side.
Jeg er meget nervøs for hvad det kan være, men jeg tør ikke gå til lægen.
Jeg har også anderledes udflåd.
Jeg har haft sex uden kondom, med min faste kæreste..
Hvad kan det være?

Svar:
Hejsa
Tak for dit spørgsmål. Det lyder meget ubehageligt, men jeg håber vi kan komme det lidt nærmere. Jeg ved jo ikke, hvor længe det har varet, men jeg prøver at svare.
Med den svien du beskriver tænker jeg to ting. Enten svamp eller herpes.
Svamp findes normalt i skeden, men ved ændringer i miljøet dernede, fx ved sex, hormonsvingninger eller brug af sæbe, kan der kommer overvækst og det er rigtigt ubehageligt. Det svier og kløer, samtidigt med at området bliver rødt. Udflådet kan her være lidt hvidligt og grynet. Hvis generne er kun er udvendigt kan du på apoteket og i matas købe canesten-creme som du smører på. Man kan også få nogle stikpiller, der kan komme længere ind. Og jeg vil generelt anbefale at vaske med intimsæbe, der har laveres ph end normal sæbe. Hvis du stadig tror det er svamp og ovenstående ikke hjælper kan man få en pille ved lægen og har din kæreste også har kløe og svie skal han selvfølgeligt også behandles.
Herpes er kendetegnet med rødme og nogle små klare blærer, der kan gå hul på. Det svier og brænder rigtigt meget. Herpes er en virusinfektion, som du kan blive testet for hos din læge. Behandling mod herpes er enten zovir-creme, som kan købes i håndkøb eller piller som fåes via lægen. Det virker bedst, hvis man starter med det samme ubehaget kommer.  Er det herpes er det vigtigt at vide, at det smitter, så du kan tage din forholdsregler.
Passer det stadig ikke med noget af ovenstående, bliver du nødt til at kontakte lægen. I din henvendelse står der, at du er 15år. Det betyder også at din læge ikke behøver fortælle dine forældre, at du har været der,  bare, hvis du skulle være i tvivl.
God bedring.
Mange hilsner
Eva