kløe forneden
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Det er sådan at her de sidste par dage har det kløet rigtig meget forneden, her idag var mit udflåd helt brunligt, som om jeg skulle til at have min menstruation. Jeg er på p-piller og tager først den sidste pille i pakken om to dage. Kan det evt, være at jeg har det sådan fordi jeg går op og ned af nogle hjemme i min familie, som kunne have sin menustration nu her? Er bange for at jeg evt. har svamp, infektion eller andet dernede. Jeg er typen der har meget svært ved at tale med andre om det og har derfor ikke lyst til at gå til min læge :( kan A38 hjælpe på det, eller vil det mere skade, end gavne? håber i kan hjælpe mig. Knus den forvirrede

Svar:
Kære forvirrede.
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret - det er rigtig godt du skriver ind til os, især når du har svært ved at tale med andre om det.
Brunligt udflåd kan sagtens være tegn på menstruation eller pletblødning, som også er en bivirkning ved p-piller. Når du dog samtidig beskriver kløe, kan det også være skedebetændelse. Ved dette vil udflåddet ofte være ildelugtende. Ved svamp har man ofte tykt hvidt eller gulligt udflåd, som også lugter grimt. Til sidst kan det måske også skyldes en kønssygdom, hvis du har haft ubeskyttet sex. Diagnosen stiller man ved gynækologisk undersøgelse hos lægen.
Da jeg godt ved det er svært for dig at tage op til lægen, så prøv i første omgang at ringe til ham/hende i telefontiden om morgenen. Så kan I sammen lægge en plan for behandlingen. Måske vurderer han at du ikke behøver komme forbi :-)
Mht. A38 er det et gammelt "husråd" mod svamp og der er ikke rigtigt noget bevis for at det virker. Til gengæld kan man købe nogle stikpiller med mælkesyrer, der anbefales af nogle gynækologer, men det er mere som forebyggende behandling, når svampen er forsvundet og der er heller ikke bevis for at de virker.
Jeg synes du skal ringe til din læge i morgen da det er vigtigt du får undersøgt om der kunne være noget galt, der kræver behandling.
Pøj pøj med det.
De bedste hilsner
Mette