Kløe

brevkassespørgsmål

Kløe

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej Cyberhus, her for nogle måneder siden havde jeg en ekstrem kløe og svie ved min skedeåbning. Jeg prøvede at smøre noget creme på mod skedesvamp i en periode, men det hjalp ikke, så købte jeg nogle piller fra vivag som så hjalp. Nu er den samme kløe og svie kommet tilbage, skal jeg bare købe de der piller igen, og hvad kan der være galt? Det skal lige siges at jeg er jomfru, og jeg tager heller ikke p piller.

Svar:

Kære du,

Tak for dit spørgsmål :-)

Det lyder vildt irriterende med kløe og ubehag. Det lyder som om, at du kunne have skedesvamp. Skedesvamp er ikke en kønssygdom, men et problem, som mange kvinder oplever gennem livet. Alle har svampe i skeden og ofte lige efter menstruation kan der komme overvækst af svampe og det giver symptomer. Kløe, svie, brænden og hvidt udflåd. Det er ikke farligt, men irriterende. Når du stadig er jomfru og ikke tager p-piller er der ikke nogen grund til at få lavet gynækologisk undersøgelse. Men hvis problemet bliver ved med at komme tilbage, kan du få en tid hos din læge og snakke lidt om hvad du evt. kan gøre.

Hvis vivag havde god effekt, så kan du tage en kur mere med vivag. Husk ikke at vaske med sæbe i underlivet - helst bare vaske med vand eller en speciel intimsæbe du køber hos matas eller apoteket.
Nogen mener også, at hvis man spiser/drikker meget sukker kan der være større risiko for svamp.

Jeg håber du kunne bruge mit svar og det hurtigt forsvinder igen. Husk, at hvis behandlingen ikke har effekt er det bedst at få snakket med din egen læge.

Pas på dig selv og hav en dejlig dag :-)

De varmeste hilsner i snevejret,
Gry