Klikkelyd i mit hoved
brevkassespørgsmål af
Alberte
18 år
hej brevkasse
for ca 2 uger siden begyndte jeg at få en mærkelig klikkelyd i hovedet. Det skal lige siges at jeg ikke er helt sikker på om den kommer fra hovedet. Det er lidt forskelligt hvor jeg hører klikkelyden men den høres kun i den ene side af hovedet. Nogen gange lyder det som om at det kommer fra min nakke og jeg har også været i tvivl om lyden kom fra min kæbe. Jeg har problemer med min kæbe i den ene side. Jeg hører klikkelyden nærmest hver gang jeg går hvert 4 sekund og det og det er virkelig irrreterende. Jeg tænker lidt om det kan stamme fra mit kæbeled. Klikkelyden kommer også når jeg cykler. Stort set hver gang jeg bevæger mig.Min kæbe knæler normalt meget når jeg spiser, men den har aldrig klikket sådan før hver gang jeg går så det er derfor jeg tænker at det er ikke sikkert det er den der klikker. Nogen gange høres den også bare inde i hovedet. Hvad tror du at det kan være og er det noget der forsvinder?

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål efter bedste evne.
Jeg kan forstå at du oplever hyppige generende klikke-lyde fra hovedregionen. Du har haft problemer med din kæbe i den ene side og har derfor selv en mistanke om, at klik-lydene kunne stamme fra kæbeleddet. Det er svært for mig at konkludere præcis hvad, der forårsager disse klik-lyde uden at have afdækket dine symptomer nærmere og undersøgt dig grundigt. Ud fra din fine beskrivelse kunne jeg dog også godt mistænke, at dine symptomer kunne stamme fra kæbeleddet. Kæbeleds- og muskelgener er nemlig hyppige og ses oftest hos yngre kvinder.
Man har samlet en række kæbeleds-symptomer under betegnelsen ”Temporomandibulær dysfunktion”. Symptomerne kan sidde i den ene side eller begge sider af kæben. De opstår især, når man bevæger kæben. De vigtigste symptomer er smerter i kæbe, ansigt, tinding, i eller foran øret, nedsat evne til at gabe og klik eller knasen fra kæbeleddet, som du beskriver. Symptomerne kan forekomme alene eller i kombination. Man kan godt have problemer med kæbens bevægelighed eller lyde fra kæbeleddet uden, at der er smerter.
Forskerne kender ikke årsagerne til Temporomandibulær dysfunktion, men man ved, at psykologiske faktorer som stress, angst og depression kan spille en rolle hos nogle. Ligeledes kan det hænge sammen med overdreven brug af kæbemuskulaturen, som hvis man f.eks. presser tænderne sammen eller skærer tænder. Dette kan føre til spændte og stramme tyggemuskler, hvilket også kan være belastende for ledfladerne i kæbeleddene. Der er flere kvinder som får disse problemer end mænd og særligt yngre kvinder uden at man kender årsagen til dette.
Diagnosen stilles ved, at lægen eller tandlægen spørger ind til dine symptomer. Klik-Lydene er normalvis relateret til bevægelse af leddet, dvs. åbning og lukning af munden. I dit tilfælde lyder det dog næsten som en konstant klikken, som er uafhængig af bevægelse i leddet. Det er vigtigt for lægen/tandlægen at få belyst, om du har andre symptomer fra hoved- hals regionen eller fra kroppens øvrige led. Dernæst undersøges din evne til at bevæge kæberne ved f.eks. at gabe. Lægen/tandlægen mærker på muskler og led for at finde ud af, om du har smerter ved tryk på muskler og led, og/eller om der er knæk eller knasen fra kæbeleddene ved bevægelse.
Såfremt der er tale om den ovennævnte ”Temporomandibulære dysfunktion” er udsigterne til at blive rask gode. Tilstanden er helt ufarlig. For mange er det nok at vide, at de fleste tilfælde går over af sig selv. Hvis lægen/tandlægen finder en bagvedliggende årsag til smerterne, vil lægen/tandlægen forsøge at gøre noget ved denne. Mange får det bedre, når de får rådgivning og hjælp til bevidst afspænding og evt. styrkelse af tyggemusklerne. Generel fysisk aktivitet vil også ofte være lindrende. I specielle tilfælde, særligt når sygdommen sidder i selve leddet eller skyldes fejl i kæbe eller tænder, kan det være nødvendigt at blive behandlet hos en tandlæge. Tandlægen kan eventuelt ordinere en bidskinne. En sådan skinne hjælper mange.
Jeg kan som beskrevet ikke være sikker på, at dine symptomer skyldes ovenævnte lidelse – diagnoser kræver altid at man ses af en læge – i dette tilfælde måske en tandlæge. Jeg vil derfor anbefale at du (såfremt du fortsat har symptomer) bestiller en tid til nærmere undersøgelse.
Kærlige hilsner
Linda