Kan man tage noget for ikke at vokse mere?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en på 13 år og er rigtig ked af min højde. Jeg føler mit tit meget højere end alle andre piger på min alder, og det gør det bestemt ikke bedere at have en tvilling søster på 1.52 ca.
bliver 13 til November, så der er ikke så lang tid til... fik min menustration som 12 åering, og til jul har jeg haft det i 1,5 år...mine forældre er ikke særlig høje. Min mor er 1.70
(hvis ikke mindre) og min far er en lille mand på ca. 1.72 cm. Så man kan ikke sige mine forældre er høje og heller ikke andre i min familie. Men jeg tænkte på om man kunne få noget for ikke at vokse? det har min mor også spurgt om, men hun har ikke fået svar. ihvertfalde håber jeg i vil svare eftersom det er noget der virklig pårør mig hver eneste dag! og jeg vil ikke bruge min tid på at være ked af det med den højde.... men det er bare meget svært at komme fra tanken.Tit har jeg gradt mig selv i søvn netop pga. min højde
det skal lige siges at jeg ikke er højere end mine forældre,men er rigtig bange for at blive det!
håber i vil svare på mit spørgsmål

Svar:
Hej med dig
Jeg forstår, at du føler dig højere end andre piger på din alder. Både dine forældre og din tvillingesøster er ikke særlig høje.
Jeg skal prøve at svare på dit spørgsmål så godt som muligt.
Du fortæller, at din menstruation startede, da du var 12 år. Det lyder helt normalt i forhold til din pubertetsudvikling. Så det er jeg ikke bekymret for.
Det, der sker i den alder, er at din krop udvikler sig i forskellige etapper. Først bryster, så kommer mens og senere vækstspurten med højdevækst. Det er sker lidt forskelligt også med dine veninder. Drengene begynder først at vokse for alvor om nogle år. Så at man kan komme til at føle sig anderledes pga., at fx man er for højere end ens klassekammerater, er ret normalt.
Mit råd er: Prøv ikke brug tid på at være ked af din højde. I stedet for prøv at acceptér den og tænk, at de andre nok skal vokse sig højere og om nogle år bliver du overhalet af mange af drengene - og så er situationen ofte en hel anden. Der er mange positive ting at se ved at være høj. Eksempler: Man har godt overblik i store forsamlinger eller musikkoncerter, en højde på 175 er typisk modelhøjde, og en del mænd/drenge (når den dag kommer) kan godt lide høje piger.
Jeg mangler lidt at vide præcis hvor høj du er nu. Men det er under 170cm.  Det kan måske også hjælpe, hvis du/I har fulgt din højdeudvikling over årene - dvs. at se hvordan du vokser nu?
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve ikke at bekymre mig. Hvis du bliver ved med at bekymre dig eller det fortsat fylder meget for dig, kan du gå til lægen sammen med din mor, hvor i bestiller en tid til, at du bliver undersøgt for din højde. Fortæl da lægen om præcis, hvad det er og hvorfor du bekymrer dig om, så lægen kan undersøge dig for tegn på unormal udvikling. Det skal siges, at tilstande som kæmpevækst og sygdomme, hvor man er for høj, er ekstremt sjældne. Derfor er det meget lidt sandsynligt, at du fejler noget alvorligt eller har en sjælden sygdom også meget lidt sandsynligt, at du vil kunne blive tilbudt medicinsk behandling mod højdevækst.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til at komme videre, og du må have en rigtig god dag.
vh. Jens