''klik klik klik''

brevkassespørgsmål

''klik klik klik''

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 14 år 2 uger siden

ja, når jeg bevæger mig altså sætter mig rejser mig kravler lidt når jeg går og løber ogsådan noget knækker mine knæ/bn heltvildt! o: og nogle gange får jeg ondt i dem s; hvad tror i det er jeg er meget bange for at det er gigt og det vil jeg ikke have fordi jeg stadig er så ung og jeg vil godt være model og der går det ikke at have gigt ''HJÆÆÆÆÆLP!''

Svar:

Hej med dig

Så vidt jeg kan forstå på dit brev kommer dine smerter og fornemmelse af at noget "klikker" fra dine knæ. Når noget "klikker" i et knæ kan det skyldes flere ting, det afhænger af hvor henne det præcist mærkes. Det kan f.eks. være noget med ledbåndene i knæet eller et tegn på at lille stykke af brusken i leddet har revet sig løs.

Men brusk rives ikke løs sådan uden videre, det er oftest kun hvis man er kommet til skade og har slået eller vredet sit knæ. Men du skriver ikke noget om at du har slået knæet.

Hvis du dyrker sport, kan det være en god idé at holde pause i et par uger og se om det går væk igen. Du kan også vælge at få din læge til at undersøge dig med det samme, hvis du går og har ondt i knæet. Din læge vil have meget lettere ved at give dig en forklaring end jeg kan, fordi han kan undersøge dit knæ.

Jeg synes bestemt ikke, du skal bekymre dig om du har leddegigt. Det er meget sjældent at unge mennesker får gigt og dine symptomer lyder ikke som noget der kunne være gigt. Men hvis du er meget bekymret for det, så kan du overveje også at snakke med din læge om det.

Håber du kan bruge mine svar til noget.

Mange hilsener Helene