Kleptomani
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej Brevkasse.. Jeg er en dreng på 20 år, som har en trang til at stjæle og det har jeg haft i mange år. Ca. 5 år. Men jeg har haft fået gjort noget ved det. Det er først nu, hvor jeg er igang med en uddannelse og er blevet taget i butiktyveri, sidste år til jul. At det er gået op får mig, at jeg må se, at få noget professionelt rådgivning evt behandling. Jeg har været inde og læse om Kleptomani og symptomerne passer bestemt ind i mine behov og læste hvornår man skulle opsøge hjælp og det synes jeg, at det på tide, jeg får gjort noget ved mine forældre. Jeg har haft kontakt til et behandling sted, for ludomani, fordi jeg har snakket med min samtalegruppe og de kom ind på, det kunne være en mulighed. Men centeret får ludomani, kunne ikke hjælpe mig, med Kleptomani. Jeg føler jeg står meget på bar bund, da der ikke er oprettet et behandlings sted, for det behov jeg har. Jeg håber jeg hører fra jer.

Svar:
Hej med dig!
Det må have krævet noget mod at fortælle din samtalegruppe og senere center for ludomani om din mistanke til, at du lider af kleptomani. Det tager jeg hatten af for. Jeg synes, at det er rigtig fint, at du skriver herind.
Det der kendetegner kleptomani er, at man på trods af at man forsøger at modstå det, stjæler genstande. Oftest gemmer man genstandene væk, giver dem væk eller på anden måde skaffer sig af med dem. Det er altså ikke sådan, at man har brug for det, man stjæler. Og de ting man stjæler har ikke nødvendigvis nogen værdi. Op til der hvor man stjæler under og lige efter er der en følelse af spænding i kroppem. Nogle gange føler man senere hen skam.
Jeg synes, at du skal snakke med din egen læge om det her. Det er vigtigt, at du fortæller, at du selv mistænker, at du lider af kleptomani. Og jeg synes også, at du skal fortælle, at du er blevet taget for butikstyveri, fordi det på en måde understreger alvoren i det her.  Oftest vil det være en form for terapi, der vil være behandlingen, men hvordan tilbudene er netop der hvor du bor, kan din egen læge formentlig hjælpe med at finde ud af.
Held og lykke med det.
Kathrine