Klamydia-smitte når man bruger dildo
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej Jeg har en lidt mærkelig spørgsmål. For fire måneder siden havde jeg klamydia. Både min kæreste og mig fik en kur mod det. Dengang jeg havde klamydia brugte jeg også min dildo i skeden nogle gange. Nu er det så at jeg er bange for, at jeg kan være bleven smittet med klamydia igen. Fordi jeg har brugt min dildo, som jeg også brugte dengang jeg havde klamydia. Jeg har ikke vasket den eller noget, det har jeg glemt. Kan jeg have fået klamydia igen nu??? Hilsen den meget bange.

Svar:
Hej med dig
Det er slet ikke et mærkeligt spørgsmål. Det er den type spørgsmål, som kan være svære at stille andre steder og derfor er det godt du gør det her...
Det korte svar er nej, du kan ikke smitte dig selv på den måde.
Klamydiabakterien kræver nogle helt særlige forhold for at overleve. Disse forhold findes bla. i slimhinden i mandens og kvindens kønsorganer. Når man har samleje, sker der en udveskling af kropsvæsker. Det er ved denne udveksling at smitten sker.
Når man har brugt en dildo, vil der være skedesekret på den. Hvis en anden person umiddelbart efter bruger dildoen vil der være smitterisiko. Så længe dildoen bliver tør mellem de gange den bliver brugt, kan klamydiabakterien ikke overleve, og der er derfor ingen risiko for smitte.
Det altid vigtigt med god hygiejne omkring sexuelle aktiviteter. Der findes andre bakterier, der har nemmere ved at overleve uden for kroppen, som kan give urinvejsinfektioner og infektioner i underlivet. Det kan derfor anbefales at vaske sexlegetøj efter brug. Som kvinde er det også en god idé at tisse, efter man har haft sex.
Du skriver ikke om du i dag har nogle symptomer. Symptomerne på infektioner i underlivet og urinvejene er kløe, øget og eventuelt ildelugtende udflåd fra underlivet, svie og smerter ved vandladning, hyppige vandladninger og smerter i den nederste del af maven og underlivet.
Oplever du en eller flere af disse symptomer, er det en rigtig god idé at gå til lægen. Lægen vil nemt kunne teste dig om du har en sygdom og give dig den rette behandling.
Jeg håber du kan bruge mit svar, så du ikke behøver at gå rundt at være bange længere.
Venlig hilsen
Jakob