klamydia smitte
brevkassespørgsmål af
Sofia
19 år
Hej!
Mig og min kæreste er begge blevet testet positive for klamydia og har fået behandling for en uge siden. Vi fik begge at vide, at vi godt måtte have samleje de næste 14 dage, vi skulle bare huske at bruge kondom.
Vi lå sammen og hyggede, han rørte ved ved sin penis med sin hånd og har derefter givet mig finger.
Da vi skulle have sex, tog han kondom på.
Men nu er jeg bange for, om jeg kan være blive smittet "igen" ved at han har rørt ved sig selv og oppe i mig? Eller det det kun ved selve samleje det smitter? Vi havde taget pillerne der, men de 14 dage var ikke overstået. Så er bare mega bange for, om jeg ikke bliver kureret så.
Kan det derudover godt lade sig gøre, at man er blevet smittet for 10 måneder siden
Men først oplever symptomer nu her?
Jeg var min kærestes første gang, men jeg har haft sex tidligere hvor jeg kan være blevet smittet. Jeg synes bare det virker underligt, at han efter så mange måneder får symptomer, for han burde være blevet smittet lige da vi blev kærester, hvis det er mig der havde det. Jeg har nemlig læst, man normalt får symptomer 1-3 uger efter, hvis man får nogle.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er bekymret for om din klamydiainfektion er blevet ordentligt behandlet eller om du kan være blevet smittet igen.
Man siger normalt at klamydia kun smitter ved direkte slimhindekontakt, altså når penis og skede er i kontakt under samleje. Derudover har din kæreste jo også fået behandling, og de 2 uger er en regel man bruger for at være helt sikker på at klamydiabakterien er helt væk inden man har sex igen. Formentlig er bakterien i langt de fleste tilfælde væk allerede efter nogle dage. Så jeg tror at der er meget lille risiko for at du er blevet smittet igen ud fra det du beskriver. Men hvis du fortsat er bekymret eller får symptomer igen kan du jo få lavet en kontroltest hos din læge, der er faktisk mange praktiserende læger der anbefaler kontroltest 3 måneder efter behandling som standard.
Klamydiainfektioner kan sagtens skjule sig i mange måneder, formentligt også år, og så pludselig blusse op og give symptomer, så det kan sagtens være at du er blevet smittet for 10 måneder siden og først har oplevet symptomer senere. Ca 75 % af kvinder der har klamydia oplever ingen symptomer.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Med venlig hilsen
Morten