kastet p pille op - hjælp hurtigt!!!!
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Kære Brevkasse. Jeg er i uge 2 med mine ppiller, skal tage den sidste næste mandag. Igår festede mig og min kærste med vores venner og drak jo selvfølgelig....så da vi ville i seng tog jeg min ppille men ca 10 min efter, kastede jeg op. Mest vand men også andet :( ved ikke om pillen røg med - mne det gjorde den vel ??? mig og min kærste havde sex torsdag og igår fredag missede jeg jo så pillen og idag havde vi sex - ubeskyttet. har det betydning at jeg kastede pillen op?? har læst indlægssedlen ( Novynette) at man skal gøre som hvis man havde mistet den - tage den glemte :O men kan jeg jo ikke???? den er jo væk....

Svar:
Hej Med dig.
Tak for dit brev. Det er rigtig fint du skriver, for det er ikke helt nemt at holde styr på hvad man skal gøre i den sådan situation.
Det er sådan med p-piller, at jo mere præcist man tager dem, des sikrere er de. Man plejer at sige, at man kan variere indenfor 12 timer uden de påvirker sikkerheden, dvs. det vil altså formentlig ikke have den store betydning hvis en plejer at tage sin p-pille om morgenen og så en sjælden gang imellem først kommer i tanker om det hen på eftermiddagen samme dag og så tager den der.
Hvis man kommer til at springe en p-pille over - og det vil jeg sige du ubevidst er, da den med stor sandsynlighed er kommet med op i dit opkast - skal man holde med p-pillerne, få en blødning (som jo kommer når man stopper med dem) og så gå igang igen efter den vanlige uges pause. Det er den eneste måde at være helt sikker på, at man stadig har den optimale effekt af dem.
Hvis man havde tænkt tanken allerede lige efter man havde kastet op, kunne du bare have erstattet den p-pille du havde mistet med den sidste pille i pakken og så holde pause efter 20 piller frem for efter 21. Det er helt legalt og spiller ikke ind på sikkerheden.
Da p-piller jo virker hormonelt er det ikke sådan, i den situation, at fordi du kom til at springe over, så slet ikke er beskyttet - de er bare ikke nær så sikre som de er, hvis man tager dem 100% regelmæssigt som man skal.
Håber dette kunne hjælpe dig.
Er du på nogen måde i tvivl om du skulle være gravid, så plejer vi altid at anbefale, at du tager en graviditetstest bare for at få lidt ro i sjælen. Man kan købe dem i supermarkedet og de koster ikke det helt store.
Mange hilsner, Susanne