Kan nogen forklare mig sammenhængen mellem mens og graviditet
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Kære Brevkasse Jeg har skrevet sidst, om at jeg frygtede jeg var gravid. Glemte nemlig min p pille i uge 3. Men dagen efter jeg glemte den begyndte jeg og bløde. Mit spørgsml er egentlig bare om hvor lang tid der går fra man har haft sex og bliver gravid? og om mensen stopper lige når man har haft sex eller går der noget tid før man er gravid og så at mensen stopper. Håber mit spørgsmål er forståeligt nok.

Svar:
Hej pige
Ja, jeg kan godt forstå du er lidt forvirret, det er også indviklet nogen gange at hitte rundt i alt det der sker i en kvindes krop;) Jeg vil forsøge først at forklare lidt om, hvad der sker i kroppen, når man tager p-piller.
P-piller indeholder hormoner, som også findes naturligt i en kvindes krop. Når man tager p-piller, udvikler man ikke æg og får derfor ikke ægløsning, som man normalt ellers ville gøre. P-piller virker samtidig på den slimhinde, der findes i livmoderen og gør slimen mere sej og uigennemtrængelig for sædceller samt gør at et evt. befrugtet æg har svært ved at sætte sig fast. På disse måder  forhindrer p-piller, at man bliver gravid. P-piller er en meget sikker form for prævention, men der er altid en usikkerhed på 1% for at blive gravid, selvom man tager sine p-piller korrekt. Risikoen for at blive gravid er størst, hvis man, efter at have holdt sin p-pille pause i syv dage, glemmer at tage den første p-pille i en ny pakning. Derfor er det vigtigt at man husker at starte på en ny pakke igen efter de syv dage. Har man taget sine p-piller korrekt er man også beskyttet i de syv dage man holder pause. Det er der ofte mange, der er i tvivl om:)
Når man holder pause imellem to p-pille pakkes, vil slimhinden i livmoderen afstødes, fordi man holder op med at tage hormon, og man får sin menstruation. Det er derfor, du oplevede at du blødte efter at have glemt en p-pille.
Når man tager p-piller og man ikke har ægløsning, kan man ikke blive gravid, det giver naturligvis sig selv. Glemmer man en p-pille og har haft sex er risikoen for at blive gravid større. Sædceller kan overleve i skeden i ca. 5 dage, dvs. at man i teorien stadig har en risiko for at blive gravid, hvis man glemmer en p-pille to dage efter man har haft sex. Men risikoen er alligevel lille og som du ved, er der forskel afhængigt af hvilken uge man glemmer en pille. Generelt må man sige, at det er nødvendigt at huske prævention uanset hvornår man dyrker sex, hvis man vil undgå en graviditet.
Hvis man ikke er beskyttet mod graviditet (af den ene eller anden grund) kan man blive gravid med det samme efter man har sex, hvis altså kvinden har haft ægløsning. Det kan også ske nogle dage senere, fordi sæden som sagt kan overleve nogle dage i skeden. Hvis man bliver gravid mens man har sin menstruation kan der gå nogle dage, før den holder op, jeg ved desværre ikke præcis hvor længe.
Hvis du er usikker kan du tage en graviditetstest. Det er nemt og smertefrit. I tilfælde af at man glemmer to p-piler i træk kan det være en idé at tage en fortrydelsespille. De kan købes i håndkøb på apoteket og skal tages senest 72 timer efter samleje. Men det bedste er naturligvis at huske sine p-piller, selvom det kan være lidt svært. Et godt trick er at have dem stående ved siden af tandbørsten eller ved sin make-up, så man husker dem om morgenen. Man kan også sætte en fast alarm på sin mobiltlf.
Jeg håber du kan bruge mit svar til noget. Hvis der er noget du har spørgmål til, er du altid velkommen til at skrive igen.
Mange hilsener Helene